!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
ѕроф≥лактика плинност≥ педагог≥чних кадр≥в
азач≥нер ќ.—., слухач ≤ѕќ ’Ќѕ” ≥м. √.—.—ковороди, “ворчий п≥дх≥д до своњх обовС¤зк≥в та ≥н≥ц≥атива, висока квал≥ф≥кац≥¤ та широкий кругоз≥рЧц≥ найважлив≥ш≥ складов≥ педагог≥чноњ майстерност≥ можуть бути розвинен≥ при умов≥ тривалоњ роботи в одному й тому ж колектив≥. ¬становлюютьс¤ педагог≥чно доц≥льн≥ функц≥ональн≥ та соц≥ально-психолог≥чн≥ звС¤зки м≥ж учител¤ми, стосунки сп≥вроб≥тництва та взаЇмодопомоги, вдаЇтьс¤ надати навчанню та вихованню школ¤р≥в систематичного та посл≥довного характеру, добитис¤ наступност≥ педагог≥чних вплив≥в. —таб≥льний склад педагог≥вЧважлива умова подальшого удосконаленн¤ роботи системи осв≥ти. ѕлинн≥сть кадр≥в маЇ негативн≥ насл≥дки: стих≥йний перерозпод≥л роб≥тник≥в порушуЇ господарськ≥ плани комплектуванн¤ шк≥л спец≥ал≥стами, призводить до деф≥циту вчител≥в на м≥сц¤х, зб≥льшуютьс¤ витрати на п≥дготовку майбутн≥х педагог≥в. „аста зм≥нюван≥сть викладач≥вЧпричина зрив≥в урок≥в, зам≥ни њх ≥ншими предметами. ожний новий учитель змушений пройти стад≥ю профес≥йноњ та соц≥ально-психолог≥чноњ адаптац≥њ, а учн¤м потр≥бно звикнути до його стилю д≥¤льност≥. ѕрагненн¤ до зм≥ни м≥сц¤ роботи назр≥ваЇ поступово. ѕотенц≥йна плинн≥стьЧце початкова стад≥¤ фактичноњ плинност≥. «в≥сно, не вс≥ бажаюч≥ зм≥нити м≥сце роботи неодм≥нно вир≥шать зробити цей життЇво важливий крок. Ўл¤хом вивченн¤ мотив≥в переходу на нове м≥сце роботи можна розробити та реал≥зувати заходи щодо проф≥лактики небажаних ¤вищ. Ќа¤вн≥сть потенц≥йноњ плинност≥ вчител≥в д≥агностуЇтьс¤ при стверджувальн≥й в≥дпов≥д≥ опитуваних на питанн¤: У„и хот≥ли б ви у найближчий час перейти на ≥ншу роботу?Ф —укупн≥сть чинник≥в, ¤к≥ зд≥йснюють вплив на ставленн¤ вчител¤ до своЇњ роботи, ѕ.¬асильченко [1] под≥л¤Ї на обСЇктивн≥ (престиж профес≥њ, орган≥зац≥¤ та умови прац≥, зм≥ст педагог≥чноњ д≥¤льност≥, р≥вень зароб≥тноњ плати, життЇв≥ умови, рег≥ональн≥ природнокл≥матичн≥ умови, розвиток соц≥альноњ ≥нфраструктури тощо) ≥ субСЇктивно-особист≥сн≥ (стать, в≥к, осв≥та, с≥мейний стан, р≥вень педагог≥чноњ майстерност≥, педагог≥чний стаж тощо). «вичайно в ¤кост≥ плинност≥ виступаЇ не один ¤кийсь чинник, а њх поЇднанн¤. р≥м того, плинн≥сть може виникати через незадоволенн¤ природних потреб учител≥в. —.‘ролова [6] умовно под≥л¤Ї ц≥ потреби на 2 групи: ор≥Їнтац≥¤ на саморозвиток та самореал≥зац≥ю та ор≥Їнтац≥¤ на захищен≥сть, матер≥альний добробут. Ѕ≥льш детальна класиф≥кац≥¤ потреб 1-оњ та 2-оњ груп та де¤к≥ способи њх задоволенн¤ наведен≥ в≥дпов≥дно у таблиц¤х 1 ≥ 2. “аблиц¤ 1. ѕотреби педагог≥в 1 групи
“аблиц¤ 2. ѕотреби педагог≥в 2 групи
” свою чергу, ј.–¤бов [4] до найвагом≥ших трудових мотив≥в в≥дносить ≥нтерес до роботи, потребу у в≥дчутт≥ своЇњ потр≥бност≥ колективу, в уваз≥ до своЇњ прац≥ та своњх проблем. У—тавленн¤ кер≥вника ≥ колективу до педагога, до його проблем, допомога у њх розвС¤занн≥, п≥клуванн¤ про створенн¤ дл¤ нього можливостей зростанн¤Чквал≥ф≥кац≥йного, матер≥ального, посадового,ЧзазначаЇ автор,Чусе це й створюЇ у людини у¤вленн¤ про те, наск≥льки вона потр≥бна школ≥, своњм товаришамФ [там само]. ј. –¤бов стверджуЇ, що не можна об≥йти увагою й такий важливий фактор трудовоњ мотивац≥њ, ¤к задоволен≥сть спри¤тливим психолог≥чним кл≥матом у колектив≥. „асто саме незадоволенн¤ атмосферою у шк≥льному колектив≥ ≥ Ї причиною уходу з нього. ѕотреба в хороших стосунках з оточуючими Ї природною дл¤ кожноњ людини, ≥, ¤кщо вони не склалис¤, це завжди психолог≥чно важко переживаЇтьс¤, призводить до в≥дчуженн¤, в≥д сп≥вроб≥тник≥в, до зниженн¤ профес≥йноњ в≥ддач≥ та, ¤к насл≥док, до зм≥ни м≥сц¤ роботи (нав≥ть ¤кщо ≥ робота, ≥ оплата прац≥ влаштовували). ¬ результат≥ бл≥цопитуванн¤ на тему: У„ому уход¤ть з≥ школи вчител≥?Ф журнал≥ст атерина јлексЇЇва [3] зС¤сувала ще к≥лька типових причин зв≥льненн¤: Уд≥д≥вщинаФ у стосунках ≥з молодими вчител¤ми; недосконала система заохочувань та покарань; в≥дсутн≥сть в≥льного часу; заздр≥сть колег; неможлив≥сть займатис¤ репетиторством; неможлив≥сть писати дисертац≥ю. р≥м того, причина зв≥льненн¤ вчител¤ з≥ школи часто криЇтьс¤ у ньому самому. ё.“юнников та ћ.ћазн≥ченко у своњй робот≥ У—трахи и фобии педагоговФ [5] визначають, що вчител≥ б≥льш за все бо¤тьс¤ втратити св≥й авторитет, бо¤тьс¤ гумору, УважкогоФ класу чи УважкогоФ учн¤, невпевненост≥, а також використанн¤ певного методу чи технолог≥њ. ќ.¬иговська [2], у свою чергу говорить про те, що одним ≥з найважлив≥ших чинник≥в зв≥льненн¤ вчител≥в Ї непод≥л учн¤ми ц≥нностей педагог≥в. Ќа нашу думку, ц≥ страхи вчител¤ Ї безпосередн≥м показником його непрофес≥онал≥зму.
јле пор¤д ≥з причинами плинност≥ ≥снують так≥, що тримають учител¤ прот¤гом багатьох рок≥в на одному й тому ж м≥сц≥ роботи. .јлексЇЇва [3] з≥брала думки тих учител≥в, ¤к≥, незважаючи н≥ на що, з≥ школи не п≥шли та уходити поки не збираютьс¤. ќсь цитати з њхн≥х в≥дпов≥дей, у ¤ких пол¤гаЇ сутн≥сть в≥дданост≥ школ≥: Уƒ≥тей шкода, вони тут н≥ до чогоФ, Ућен≥ подобаЇтьс¤ ц¤ роботаФ, У” нас ц≥каво працювати, р≥зн≥ експерименти проводимоФ, Уя у ц≥й школ≥ усе житт¤ пропрацювалаФ, Уј куди ж уходити? “оргувати на ринок? Ќа холод≥ стовбичити? ј у школ≥ сухо та теплоФ, Ућен≥ залишилос¤ 4 роки до пенс≥њ. Ќ≥куди вже не в≥зьмутьФ, У” нас колектив чудовий. ƒе ¤ ще такий знайду?Ф, Ућене у ц≥й школ≥ поважаютьФ, Уƒоки в ц≥й школ≥ навчаЇтьс¤ мо¤ дитина, мен≥ потр≥бно бути поруч ≥з неюФ, У«викла вже...Ф, Уя хочу, щоб моњ учн≥ навчалис¤ ≥з задоволенн¤м та з ≥нтересомФ. Ќа зниженн¤ кадровоњ плинност≥ також впливатимуть заходи, спр¤мован≥ на закр≥пленн¤ молодих учител≥в у школах. «окрема, це можуть бути надбавки, безкоштовне забезпеченн¤ проњзними квитками та навчально-методичною л≥тературою. ќтже, що маЇ робити кер≥вник навчального закладу, щоб зберегти стаб≥льний склад колективу та знизити р≥вень плинност≥ педагог≥чних кадр≥в? ” таблиц≥ 3 наведен≥ фактори, ¤к≥ спри¤ють стаб≥льност≥ персоналу та можлив≥ д≥њ кер≥вника школи. “аблиц¤ 3 ћожлив≥ д≥њ кер≥вника школи щодо формуванн¤ фактор≥в, ¤к≥ спри¤ють стаб≥льному складу персоналу
як видно з таблиц≥ 3, фактори, ¤к≥ спри¤ють стаб≥льност≥ персоналу, у своњй б≥льшост≥ сп≥впадають ≥з природними потребами педагог≥в. ќтже, з усього вищесказаного випливають наступн≥ висновки. “ворчий п≥дх≥д до своњх обовС¤зк≥в та ≥н≥ц≥атива, висока квал≥ф≥кац≥¤ та широкий кругоз≥рЧц≥ найважлив≥ш≥ складов≥ педагог≥чноњ майстерност≥ можуть бути розвинен≥ при умов≥ тривалоњ роботи в одному й тому ж колектив≥. —таб≥льний склад педагог≥вЧважлива умова подальшого удосконаленн¤ роботи системи осв≥ти. ѕлинн≥сть кадр≥в маЇ негативн≥ насл≥дки: стих≥йний перерозпод≥л роб≥тник≥в порушуЇ господарськ≥ плани комплектуванн¤ шк≥л спец≥ал≥стами, призводить до деф≥циту вчител≥в на м≥сц¤х, зб≥льшуютьс¤ витрати на п≥дготовку майбутн≥х педагог≥в. „аста зм≥нюван≥сть викладач≥вЧпричина зрив≥в урок≥в, зам≥ни њх ≥ншими предметами. ожний новий учитель змушений пройти стад≥ю профес≥йноњ та соц≥ально-психолог≥чноњ адаптац≥њ, а учн¤м потр≥бно звикнути до його стилю д≥¤льност≥. —укупн≥сть чинник≥в, ¤к≥ зд≥йснюють вплив на ставленн¤ вчител¤ до своЇњ роботи, ѕ.¬асильченко под≥л¤Ї на обСЇктивн≥ (престиж профес≥њ, орган≥зац≥¤ та умови прац≥, зм≥ст педагог≥чноњ д≥¤льност≥, р≥вень зароб≥тноњ плати, життЇв≥ умови, рег≥ональн≥ природнокл≥матичн≥ умови, розвиток соц≥альноњ ≥нфраструктури тощо) ≥ субСЇктивно-особист≥сн≥ (стать, в≥к, осв≥та, с≥мейний стан, р≥вень педагог≥чноњ майстерност≥, педагог≥чний стаж тощо). «вичайно в ¤кост≥ плинност≥ виступаЇ не один ¤кийсь чинник, а њх поЇднанн¤. р≥м того, плинн≥сть може виникати через незадоволенн¤ природних потреб учител≥в. —.‘ролова умовно под≥л¤Ї ц≥ потреби на 2 групи: ор≥Їнтац≥¤ на саморозвиток та самореал≥зац≥ю та ор≥Їнтац≥¤ на захищен≥сть, матер≥альний добробут. ” свою чергу, ј.–¤бов до найвагом≥ших трудових мотив≥в в≥дносить ≥нтерес до роботи, потребу у в≥дчутт≥ своЇњ потр≥бност≥ колективу, в уваз≥ до своЇњ прац≥ та своњх проблем. ј. –¤бов стверджуЇ, що не можна об≥йти увагою й такий важливий фактор трудовоњ мотивац≥њ, ¤к задоволен≥сть спри¤тливим психолог≥чним кл≥матом у колектив≥. „асто саме незадоволенн¤ атмосферою у шк≥льному колектив≥ ≥ Ї причиною уходу з нього. ¬ результат≥ бл≥цопитуванн¤ на тему: У„ому уход¤ть з≥ школи вчител≥?Ф журнал≥ст атерина јлексЇЇва зС¤сувала ще к≥лька типових причин зв≥льненн¤: Уд≥д≥вщинаФ у стосунках ≥з молодими вчител¤ми; недосконала система заохочувань та покарань; в≥дсутн≥сть в≥льного часу; заздр≥сть колег; неможлив≥сть займатис¤ репетиторством; неможлив≥сть писати дисертац≥ю. р≥м того, причина зв≥льненн¤ вчител¤ з≥ школи часто криЇтьс¤ у ньому самому. ё.“юнников та ћ.ћазн≥ченко у своњй робот≥ У—трахи и фобии педагоговФ визначають, що вчител≥ б≥льш за все бо¤тьс¤ втратити св≥й авторитет, бо¤тьс¤ гумору, УважкогоФ класу чи УважкогоФ учн¤, невпевненост≥, а також використанн¤ певного методу чи технолог≥њ. ќ.¬иговська, у свою чергу говорить про те, що одним ≥з найважлив≥ших чинник≥в зв≥льненн¤ вчител≥в Ї непод≥л учн¤ми ц≥нностей педагог≥в. ‘актори, ¤к≥ спри¤ють стаб≥льност≥ складу педагог≥чного колективу, Ї такими: позитивне ставленн¤ адм≥н≥страц≥њ до роб≥тник≥в; на¤вн≥сть м≥цного звС¤зку результат≥в прац≥ та њњ оплати; високий ступ≥нь залученн¤ роб≥тник≥в до розвС¤занн¤ проблем орган≥зац≥њ; можлив≥сть профес≥йного карСЇрного зростанн¤; хороший психолог≥чний кл≥мат у колектив≥; низький р≥вень робочого стресу; в≥дчутт¤ значущост≥ та важливост≥ роботи, ¤ка виконуЇтьс¤. —писок л≥тератури
Ќазад в разделЌа главную |