!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Ўл¤хи формуванн¤ спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату у педагог≥чному колектив≥
азач≥нер ќ.—., ќдним ≥з напр¤мк≥в реформуванн¤ осв≥ти, передбачених законами ”крањни Уѕро осв≥туФ та Уѕро загальну середню осв≥туФ ≥ нац≥ональною програмою Уќсв≥та. ”крањна ’’≤ стол≥тт¤Ф Ї створенн¤ умов дл¤ профес≥йноњ д≥¤льност≥ педагог≥чних прац≥вник≥в, забезпеченн¤ њх високого статусу в сусп≥льств≥, що вимагаЇ сьогодн≥ в≥д адм≥н≥страц≥њ навчального закладу спр¤муванн¤ вс≥х зусиль на реал≥зац≥ю соц≥ально-психолог≥чних функц≥й управл≥нн¤, ¤к≥ спр¤мован≥ на створенн¤ спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного м≥крокл≥мату, формуванн¤ необх≥дного дл¤ продуктивноњ роботи педагог≥чного колективу, колективу однодумц≥в, ¤к≥ пл≥ч-о-пл≥ч розвТ¤зують складну проблему Ц формуванн¤ особистост≥. ¬ажливим аспектом педагог≥чноњ управл≥нськоњ д≥¤льност≥ сл≥д вважати те, що складовими њњ елементами Ї ¤к предмети, так ≥ люди, взаЇмини м≥ж ¤кими мають певн≥ ознаки. ” першу чергу њхньою характеристикою Ї рефлексивн≥сть (д≥¤нн¤ самоп≥знанн¤, ун≥версальний зас≥б анал≥зу св≥домост≥) та афективн≥сть (крайн≥й ступ≥нь хвилювань, переживань, що характеризуЇтьс¤ бурхливим короткочасним збудженн¤м). –ефлексивн≥сть на¤вна в кожного члена сп≥льноњ д≥¤льност≥, тобто це здатн≥сть прац≥вника усв≥домлювати своњ д≥њ та вчинки ≥нших людей, так зван≥ рефлексивн≥ взаЇмини забезпечують взаЇморозум≥нн¤ в колектив≥, мають змогу з плином часу знайти компром≥с в раз≥ виникненн¤ конфл≥ктних ситуац≥й. Ѕудь-¤кий педагог≥чний колектив волод≥Ї певними соц≥альною, профес≥йною, демограф≥чною, м≥жособист≥сною структурами. јктивно ≥ вир≥шальне впливати на ц≥ структури, добиватис¤ њх оптим≥зац≥њ на основ≥ тенденц≥й розвитку колективу, створенн¤ в≥дпов≥дних соц≥ально-економ≥чних умов призвана кадрова пол≥тика. ¬ сучасних умовах структура трудового колективу пост≥йно зм≥нюЇтьс¤ п≥д впливом питомоњ ваги висококвал≥ф≥кованоњ, творчоњ, ≥нтелектуальноњ прац≥, що вир≥шальне впливаЇ не т≥льки на ¤к≥сть прац≥, але й на соц≥альну повед≥нку педагог≥чних прац≥вник≥в. ер≥вник школи повинен регулювати демограф≥чну структуру педколективу: склад його член≥в за в≥ком, статтю, с≥мейним станом, осв≥тою, квал≥ф≥кац≥Їю, виход¤чи з потреб школи. „им р≥зноман≥тн≥ший буде склад педколективу, тим оптимальн≥ше розпод≥л¤тиметьс¤ робота з урахуванн¤м ≥ндив≥дуальних особливостей педагог≥в, б≥льше можливостей дл¤ маневруванн¤ таким колективом. —п≥льна д≥¤льн≥сть людей потребуЇ пост≥йного взаЇмозвТ¤зку м≥ж собою ( по горизонтал≥), так ≥ з кер≥вниками (по вертикал≥), тому особливе значенн¤ дл¤ управл≥нн¤ колективом маЇ культура м≥жособист≥сного та д≥лового сп≥лкуванн¤ в систем≥ Укер≥вник-п≥длеглийФ. ”згодженн¤ д≥й та управл≥нн¤ ними становл¤ть основну функц≥ю д≥лового сп≥лкуванн¤. ” такому сп≥лкуванн≥ прац≥вник до к≥нц¤ бачить ≥ самого себе, тому що д≥знаЇтьс¤ в≥д ≥нших про оц≥нку своЇњ д≥¤льност≥ та ¤костей особистост≥. ≤ хоч в≥н не завжди под≥л¤Ї думку, все ж св≥домо њњ враховуЇ. ќдн≥Їю з важливих характеристик педагог≥чного колективу Ї психолог≥чний кл≥мат Ц в≥дносно ст≥йк≥ стани вчительського колективу, значим≥ дл¤ д≥¤льност≥ його член≥в, ¤кий може бути спри¤тливим чи неспри¤тливим, добре чи погано впливати на самопочутт¤. ћета роботи пол¤гаЇ у визначенн≥ умов ≥ обірунтуванн≥ шл¤х≥в формуванн¤ спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату в педагог≥чному колектив≥ навчального закладу. «авданн¤ досл≥дженн¤:
—оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат м≥стить у соб≥ соц≥альний настр≥й прац≥вник≥в, њхн≥й моральний стан, психолог≥чну сторону м≥жособист≥сних зв'¤зк≥в, в≥дношенн¤ людей до прац≥ ≥ колективу, що панують, ц≥нн≥сн≥ ор≥Їнтац≥њ, потреби, ≥нтереси ≥ смаки, стиль кер≥вництва [2]. —оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат може розгл¤датис¤ ¤к пол≥функц≥ональний показник: р≥вн¤ психолог≥чноњ включеност≥ людини в д≥¤льн≥сть; м≥ри психолог≥чноњ ефективност≥ ц≥Їњ д≥¤льност≥; р≥вн¤ псих≥чного потенц≥алу особистост≥ ≥ колективу, не т≥льки реал≥зованих, але ≥ схованих, невикористаних резерв≥в ≥ можливостей; масштабу ≥ глибини бар'Їр≥в, що лежать на шл¤ху реал≥зац≥њ психолог≥чних резерв≥в колективу; тих зрушень, що в≥дбуваютьс¤ в структур≥ псих≥чного потенц≥алу особистост≥ в колектив≥ ≥ колективу в ц≥лому п≥д впливом науково-техн≥чного прогресу. ”м≥нн¤ поважати людей, тактовн≥сть, витриман≥сть, простота, товариськ≥сть, справедлив≥сть Ц усе це спри¤Ї згуртуванню член≥в колективу навколо кер≥вника, виникненню почутт¤ поваги, дов≥ри ≥ любов≥ до нього, що зм≥цнюЇ позиц≥њ, дозвол¤Ї ненастирливо висувати вимоги у форм≥ проханн¤, побажанн¤, поради або пропозиц≥њ. р≥м того, люд¤н≥сть у взаЇминах п≥двищуЇ емоц≥йний тонус, спри¤Ї готовност≥ працювати на сов≥сть, виконувати вимоги кер≥вника. —оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат колективу, р≥вень взаЇморозум≥нн¤ людей, ступ≥нь њхньоњ згуртованост≥ чи роз'Їднаност≥ - ≥стотн≥ соц≥ально-психолог≥чн≥ фактори п≥двищенн¤ продуктивност≥ та ¤кост≥ прац≥, могутн≥ резерви вдосконаленн¤ ≥ поглибленн¤ р≥зноман≥тних соц≥ально-економ≥чних процес≥в, зв'¤заних ≥з трансформац≥Їю сусп≥льних в≥дносин. Ќавр¤д чи можна чекати усп≥ху в≥д сп≥льноњ д≥¤льност≥, ¤кщо психолог≥чний кл≥мат в орган≥зац≥њ неблагополучний, ¤кщо висока конфл≥ктн≥сть ≥ низька згуртован≥сть сп≥вроб≥тник≥в, велика плинн≥сть кадр≥в, нестаб≥льна загальна обстановка в колектив≥. —оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат виступаЇ одним з найважлив≥ших ≥ндикатор≥в готовност≥ орган≥зац≥њ до ефективного вир≥шенн¤ задач, що сто¤ть перед нею, а також впливаЇ на р≥вень сформованост≥ особистост≥ учн¤, а отже Ї ≥ндикатором усп≥шност≥. «доровий психолог≥чний кл≥мат - один з вир≥шальних фактор≥в усп≥шноњ життЇд≥¤льност≥ людини у вс≥х сферах сусп≥льних в≥дносин, найважлив≥ша умова удосконалюванн¤ способу житт¤ ≥ формуванн¤ особистост≥. ƒо основних субТЇктивних ознак спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату в колектив≥ у школ≥ належать: можлив≥сть дл¤ член≥в колективу в≥льно висловлювати власн≥ думки п≥д час обговоренн¤ питань; в≥дсутн≥сть тиску кер≥вника на п≥длеглих ≥ визнанн¤ за ними права приймати в≥дпов≥дальн≥ дл¤ колективу р≥шенн¤; достатн¤ ≥нформован≥сть дл¤ член≥в колективу про його завданн¤ та стан справ п≥д час њхнього виконанн¤; задоволен≥сть належн≥стю до колективу; прийн¤тт¤ на себе в≥дпов≥дальност≥ за стан справ у колектив≥ кожним його членом [11]. ќбТЇктивними показниками спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату Ї:
ќтже, основними факторами, що впливають на формуванн¤ соц≥ально - психолог≥чного кл≥мату в школ≥ Ї:
—еред р≥зноман≥тних фактор≥в, що впливають на працездатн≥сть людини, найб≥льший емоц≥йний вплив (позитивний чи негативний) здатн≥ спричин¤ти м≥жособист≥сн≥ стосунки в колектив≥. —труктура соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату м≥стить в соб≥ два основних елементи: в≥дносини людей до прац≥ та њх в≥дносини один до одного. ¬ свою чергу в≥дносини член≥в колективу один до одного диференц≥юютьс¤ на в≥дносини м≥ж колегами по робот≥ ≥ в≥дносини в систем≥ кер≥вництва ≥ п≥дпор¤дкуванн¤, що включають емоц≥йний ≥ предметний настроњ. ѕ≥д предметним настроЇм розум≥Їтьс¤ спр¤мован≥сть уваги ≥ характер сприйн¤тт¤ людиною тих або ≥нших стор≥н його д≥¤льност≥. ѕ≥д тональним - його емоц≥йне в≥дношенн¤ задоволеност≥ або незадоволеност≥ цими сторонами. ѕсихолог≥чний настр≥й колективу, що ви¤вл¤Ї себе насамперед у в≥дносинах людей один до одного ≥ до загальноњ справи, цим усе-таки не вичерпуЇтьс¤. ¬≥н неминуче позначаЇтьс¤ ≥ на в≥дношенн≥ людей до св≥ту в ц≥лому, на њхньому св≥тов≥дчуванн≥ ≥ св≥тосприйманн≥. ј це у свою чергу ви¤вл¤Їтьс¤ у вс≥й систем≥ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й особистост≥, що Ї членом даного колективу. “аким чином, кл≥мат ви¤вл¤Їтьс¤ певним чином ≥ у в≥дношенн≥ кожного з член≥в колективу до самого себе. ќстаннЇ з в≥дносин кристал≥зуЇтьс¤ у визначену ситуативно-сусп≥льну форму в≥дносин ≥ самосв≥домост≥ особистост≥. ” результат≥ створюЇтьс¤ визначена структура найближчих ≥ наступних, б≥льш безпосередн≥х ≥ б≥льш опосередкованих про¤в≥в соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату. Ќайб≥льш загальними показниками соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату (—ѕ ) колективу Ї в≥дношенн¤ людей до справи, ¤кою вони займаютьс¤, самопочутт¤ особистост≥ (маЇтьс¤ на уваз≥ не ф≥зичне самопочутт¤, що залежить в≥д здоров'¤ людини, а його самооц≥нка, ступ≥нь задоволеност≥ позиц≥Їю у груп≥, настр≥й, що переважаЇ, тобто його псих≥чне самопочутт¤) ≥ в≥дношенн¤ людей один до одного. ≈фективно працюючий колектив характеризуЇ визначена психолог≥чна атмосфера, що спри¤Ї усп≥шн≥й сп≥льн≥й д≥¤льност≥ людей. ÷ю атмосферу можна охарактеризувати наступними рисами [8]:
“аким чином, метою анал≥зу соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату колективу Ї виробленн¤ конкретних рекомендац≥й з формуванн¤ в член≥в колективу високих морально-етичних ¤костей, створенн¤ спри¤тливого психолог≥чного самопочутт¤ член≥в колективу, орган≥зац≥њ њхнього м≥жособист≥сного сп≥лкуванн¤, зм≥цненн¤ њхн≥х дружн≥х контакт≥в. ”се вищесказане дозвол¤Ї твердити, що соц≥ально-психолог≥чний кл≥мат найб≥льше ч≥тко характеризуЇ псих≥чний потенц≥ал колективу, тобто визначений р≥вень його здатност≥ до погодженоњ творчоњ д≥¤льност≥. ѕри цьому —ѕ може пр¤мо або поб≥чно вказувати на р≥зн≥ сторони даного потенц≥алу:
—оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат формуЇтьс¤ в колектив≥ поступово, але, одержавши достатню визначен≥сть ≥ виразн≥сть, стаЇ в≥дносно самост≥йним фактором житт¤ колективу ≥ впливаЇ на продуктивн≥сть прац≥ групи й окремих прац≥вник≥в, на самопочутт¤ кожного члена колективу, ступ≥нь прихильност≥ його до колективу ( стаб≥льн≥сть кадр≥в). ” кожному трудовому колектив≥ можна знайти складну структуру, що включаЇ посадов≥ й особист≥ в≥дносини. ѕосадова структура колективу характеризуЇтьс¤ взаЇминами, що регулюютьс¤ оф≥ц≥йним положенн¤м ос≥б у систем≥ п≥дприЇмства, посадовими ≥нструкц≥¤ми, наказами й ≥ншими нормативними актами. ƒо посадовоњ структури належать вс≥ оф≥ц≥йн≥ зв'¤зки людей у њхн≥й виробнич≥й ≥ сусп≥льн≥й д≥¤льност≥ ¤к м≥ж кер≥вниками ≥ п≥длеглими, так ≥ м≥ж членами колективу, р≥вними по своЇму службовому становищу або положенню в громадськ≥й орган≥зац≥њ. ‘ункц≥онуванн¤ колективу залежить також ≥ в≥д стану неоф≥ц≥йних в≥дносин, неформальних зв'¤зк≥в м≥ж прац≥вниками, що почувають психолог≥чну близьк≥сть, сп≥льн≥сть ≥нтерес≥в або навпаки. ÷≥ особист≥ в≥дносини значною м≥рою характеризують психолог≥чний кл≥мат колективу, розкривають резерви виховноњ роботи. ” систем≥ взаЇмин, що визначають —ѕ у трудовому колектив≥, пров≥дну роль в≥д≥грають в≥дносини м≥ж кер≥вником ≥ п≥длеглим (так зване Увертикальне сп≥лкуванн¤Ф або Ђв≥дносини по вертикал≥ї), тому що в≥д них у значн≥й м≥р≥ залежить також стиль ≥ тон взаЇмин м≥ж р¤довими членами колективу (Ђгоризонтальне сп≥лкуванн¤ї або Ђв≥дносини по горизонтал≥ї) [3]. ¬ир≥шальне значенн¤ дл¤ усп≥шного функц≥онуванн¤ орган≥зац≥њ в ц≥лому мають соц≥ально-психолог≥чн≥ аспекти д≥¤льност≥ трудових колектив≥в. —ьогодн≥ зростаЇ необх≥дн≥сть св≥домоњ активност≥, спр¤мованоњ на п≥дтримку, регулюванн¤ ≥ формуванн¤ здоровоњ соц≥ально-психолог≥чноњ атмосфери колективу. ÷¤ активн≥сть може розвиватис¤ ¤к одночасно, так ≥ посл≥довно в дек≥лькох напр¤мах.
–обота з розвитку д≥лових взаЇмин ≥ згуртуванню трудового колективу вимагаЇ проведенн¤ заход≥в щодо наступних напр¤м≥в:
—л≥д мати на уваз≥, що в процес≥ створенн¤ дружного, злагодженого колективу розр≥зн¤ють три етапи: на першому етап≥ вимоги ставл¤тьс¤ т≥льки з боку кер≥вника; другий етап Ц вимоги кер≥вника приймаютьс¤ активом, сам актив ставить њх до вс≥х член≥в колективу; на третьому етап≥ вс≥ члени приймають вимоги ≥ ставл¤ть њх до себе ≥ колег. якщо не проводити под≥бноњ ц≥леспр¤мованоњ роботи з розвитку колективу, то структура його складаЇтьс¤ стих≥йно. ƒл¤ цього необх≥дно ч≥тко у¤вл¤ти структуру соц≥альних функц≥й колективу ≥ м≥сце в н≥й психолог≥чних в≥дносин, систему взаЇмод≥њ соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату з ≥ншими елементами ц≥Їњ структури. —оц≥ально-психолог≥чний кл≥мат складаЇтьс¤ в т≥сн≥й взаЇмод≥њ ≥ п≥д впливом безл≥ч≥ фактор≥в: в≥д усп≥х≥в ≥ дос¤гнень колективу, в≥д орган≥зац≥њ прац≥ ≥ стилю кер≥вництва до форм ≥ метод≥в матер≥ального ≥ морального стимулюванн¤, пол≥пшенн¤ прац≥ ≥ побуту прац≥вник≥в, р≥вн¤ њхньоњ осв≥ченост≥, вихованост≥, соц≥альн≥й активност≥ та ≥н. Ќав≥ть настр≥й кожного окремого члена колективу ≥ неспод≥ваних зм≥н його варто враховувати в числ≥ фактор≥в, що можуть впливати на соц≥ально-психолог≥чну атмосферу колективу в ц≥лому ≥ псих≥чний стан кожноњ окремоњ людини. ¬олод≥ючи здатн≥стю передаватис¤ ≥ншим, заражати навколишн≥х, псих≥чний настр≥й нав≥ть одного з член≥в колективу може ви¤витис¤ одн≥Їњ з причин не завжди бажаних зм≥н у настроњ ≥нших людей. ”се це ставить кер≥вника перед нагальною потребою оволод≥нн¤ соц≥ально-психолог≥чними знанн¤ми з метою створенн¤ найб≥льш спри¤тливого кл≥мату в своЇму колектив≥. ѕриродно, що в умовах сучасного науково-техн≥чного прогресу, трансформац≥њ сусп≥льних в≥дносин, коли пост≥йно зростають ¤к складн≥сть, так ≥ динам≥зм соц≥альних ≥ соц≥ально-психолог≥чних зв'¤зк≥в, що визначають стан соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату колективу, все б≥льш очевидноњ стаЇ необх≥дн≥сть забезпеченн¤ науково обірунтованого регулюванн¤ соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату трудового колективу „инником, ¤кий спри¤Ї стаб≥л≥зац≥њ взаЇмин у сучасному педагог≥чному колектив≥, Ї вм≥ле кер≥вництво: знаходити з п≥длеглими сп≥льну мову, ц≥кавитис¤ њхн≥ми проблемами, делегувати повноваженн¤, згуртувати навколо себе, використовуючи розум ≥ досв≥д, створювати особливу атмосферу задоволенн¤ педагог≥чною працею, ¤ка спри¤Ї розвитку творчост≥, педагог≥чноњ майстерност≥ вчител¤, справедливо оц≥нювати результати прац≥. ўоб п≥двищити р≥вень задоволеност≥ людей результатами прац≥, кер≥внику школи варто дотримуватись таких правил [11]:
—еред р≥зноман≥тних фактор≥в, що впливають на працездатн≥сть людини, найб≥льший емоц≥йний вплив (позитивний чи негативний) здатн≥ спричин¤ти м≥жособист≥сн≥ стосунки в колектив≥. ѕричому, маЇ значенн¤ не ст≥льки характер стосунк≥в, ск≥льки задоволен≥сть ними кожного прац≥вника. «адоволен≥сть м≥жособист≥сними стосунками в масштаб≥ всього колективу також залежить в≥д добрих стосунк≥в кер≥вника ≥з заступником. ƒобре, ¤кщо м≥ж ними не йде конфронтац≥¤, а њњ не буде, коли кер≥вник та його заступник д≥ють в одному соц≥ально-психолог≥чному напр¤мку, коли Ї сум≥сн≥сть м≥ж ними. ѕсихолог≥чн≥ досл≥дженн¤ довод¤ть, що оптимальним вар≥антом сум≥сност≥ Ї зб≥ганн¤ демократичних стил≥в директора школи та його заступника, а найг≥ршим Ц зб≥ганн¤ жорстких стил≥в кер≥вництва. Ќа психолог≥чному кл≥мат≥ колективу в установ≥ осв≥ти позначаютьс¤ також взаЇмини сп≥вроб≥тник≥в з тими, на кого вони сам≥ впливають за характером своњх профес≥йних обовТ¤зк≥в. «адоволен≥сть педагог≥в стосунками з учн¤ми набуваЇ зараз великого значенн¤ в звТ¤зку з демократизац≥Їю та гуман≥зац≥Їю навчально-виховного процесу. ј дл¤ педагога завжди мало значенн¤, ¤к саме ставл¤тьс¤ до нього д≥ти. ѕост≥йн≥ взаЇмини педагога з д≥тьми Ц одна з найважлив≥ших умов у робот≥, вони Ї могутн≥м пульсом до вдосконаленн¤ майстерност≥, творчост≥. ј позитивн≥ стосунки з учн¤ми можуть бути компенсуючим фактором, ¤кий допомагаЇ педагогу пережити так≥ негативн≥ обставини, ¤к складн≥ взаЇмини з колегами та кер≥вником школи, недостатн¤ оплата, в≥ддален≥сть школи в≥д дому. Ўл¤хами формуванн¤ спри¤тливого соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату в колектив≥ школи Ї:
ѕедагог≥чний колектив Ї насамперед всього колектив людей, р≥зних за в≥ком ≥ досв≥дом педагог≥чноњ роботи, за характером ≥ комун≥кабельност≥, за ≥нтересами ≥ ц≥нн≥сними ор≥Їнтац≥¤ми, за темпераментом ≥ вольовими ¤кост¤ми. –≥зноб≥чному вивченню педагог≥чних кадр≥в спри¤ють: спостереженн¤ за роботою вчител¤ на уроц≥ ≥ в позаурочний час; анал≥з шк≥льноњ документац≥њ; анкетуванн¤ вчител≥в та учн≥в; бес≥ди з учителем з р≥зноман≥тних питань шк≥льного житт¤, психолого-педагог≥чних та ≥нших проблем; спостереженн¤ за настроЇм вчител¤, його манерою сп≥лкуванн¤ в учительському ≥ учн≥вському колективах, характером його бес≥д з батьками; анал≥з мови; оц≥ночн≥ позиц≥њ вчител¤, жест≥в м≥м≥ки, виразу очей в р≥зних педагог≥чних ситуац≥¤х ≥ т.д. ѕри вивченн≥ особист≥сних ¤костей кожного вчител¤ важливо е т≥льки зрозум≥ти його характер, стиль його стосунк≥в у колектив≥, але й ви¤вити ≥нтереси ≥ нахили, захоплен≥сть, ораторськ≥ та творч≥ зд≥бност≥. « метою д≥агностики стану соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату у ’—Ў є 87 м. ’аркова було проведено в≥дпов≥дну д≥агностику. “ест Уќц≥нка р≥вн¤ соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату в колектив≥ школиФ¬икористовуючи схему, необх≥дно прочитати вислови зл≥ва, пот≥мЧсправа, а пот≥м в≥дм≥тити ту оц≥нку, ¤ка найб≥льше в≥дпов≥даЇ запиту. 3 Ч ¤к≥сть, що зазначена зл≥ва, про¤вл¤Їтьс¤ в колектив≥ завжди; 2 Ч ¤к≥сть про¤вл¤Їтьс¤ у б≥льшост≥ випадк≥в; 1 Ч ¤к≥сть про¤вл¤Їтьс¤ досить часто; 0 Ч н≥ ц¤, н≥ протилежна ¤к≥сть не про¤вл¤ютьс¤ досить ч≥тко або в р≥вн≥й м≥р≥; -1 Ч часто про¤вл¤Їтьс¤ ¤к≥сть, розташована справа; -2 Ч про¤вл¤Їтьс¤ у б≥льшост≥ випадк≥в; -3 Ч про¤вл¤Їтьс¤ завжди.
ќбробка результат≥вќц≥ночна шкала: 22 бали ≥ вищеЧвисокий ступ≥нь створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ роботи колективу; в≥д 8 до 22Чсередн≥й ступ≥нь; в≥д 0 до 8Чнизький ступ≥нь; в≥д 0 до -8Чпочатковий ступ≥нь неспри¤тливост≥; в≥д 8 до -10Чсередн≥й ступ≥нь неспри¤тливост≥; в≥д -10 ≥ меншеЧвисокий ступ≥нь неспри¤тливост≥. ” даному тестуванн≥ брали участь 16 педагог≥в. Ѕув обчислений середн≥й показник ступеню створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ роботи колективу; в≥н складаЇ приблизно 20,2. як бачимо, це достатн≥й ступ≥нь, близький до високого. “обто, соц≥ально-психолог≥чний кл≥мат у школ≥ Ї спри¤тливим. ѕ≥д час проведенн¤ тесту двоЇ респондент≥в засв≥дчили низький ступ≥нь створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ роботи колективу (показник дор≥внював 5; 7); семеро респондент≥в Ч високий ступ≥нь (показники були 24; 36; 30; 34; 23); решта (7 педагог≥в)Чсередн≥й. ” анкетах вчител≥в, ¤к≥ засв≥дчили низький ступ≥нь створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ роботи колективу, було ви¤влено: у б≥льшост≥ випадк≥в колектив ≥нертний та пасивний; кожний у колектив≥ думаЇ про власн≥ ≥нтереси, колектив неможливо орган≥зувати займатис¤ сп≥льною справою; пом≥тне розшаруванн¤ колективу на Уприв≥лейованихФ та Уперес≥чнихФ, зверхнЇ ставленн¤ до слабких; також у б≥льшост≥ випадк≥в переважаЇ пригн≥чений настр≥й; досить часто мають м≥сце наступн≥ фактори: усп≥хи та негаразди ≥нших або залишають байдужими, або викликають заздр≥сть; новачки в≥дчувають себе сторонн≥ми, до них часто ви¤вл¤ють ворож≥сть. « усього вищезазначеного можна зробити наступн≥ рекомендац≥њ: кер≥вников≥ сл≥д б≥льше уваги прид≥л¤ти згуртуванню колективу, стимулюванню працювати разом заради сп≥льноњ мети, б≥льше уваги прид≥л¤ти окремим учител¤м, ≥ндив≥дуальн≥й робот≥ з ними, а також стимулюванню педагог≥в. ”се вищесказане дозвол¤Ї зробити наступн≥ висновки [4; 7]:
ќсобливе значенн¤ маЇ фактор особист≥сноњ ор≥Їнтованост≥ всього р≥знобарвТ¤ педагог≥чноњ д≥¤льност≥ та орган≥зац≥йно-методичноњ роботи: реал≥зац≥¤ демократичних принцип≥в управл≥нн¤ й профес≥йного сп≥лкуванн¤, гуман≥зац≥¤ взаЇмин по Угоризонтал≥Ф та Увертикал≥Ф, врахуванн¤ ≥нтерес≥в ≥ потреб всього колективу та окремих його член≥в, п≥двищенн¤ психолог≥чноњ культури сп≥вроб≥тник≥в, створенн¤ творчоњ атмосфери та уникненн¤ жорсткоњ регламентац≥њ д≥¤льност≥ педагог≥чних прац≥вник≥в, запоб≥ганн¤ психотравмуючим конфл≥ктним ситуац≥¤м ≥ наданн¤ психолог≥чноњ допомоги та п≥дтримки членам Упедагог≥чноњ командиФ. Ћ≥тература:
Ќазад в разделЌа главную |