!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
¬иховна спр¤мован≥сть п≥дручник≥в¬ихованн¤Чпроцес ц≥леспр¤мованого, систематичного формуванн¤ особистост≥1, зумовлений законами сусп≥льного розвитку, д≥Їю багатьох обСЇктивних та субСЇктивних фактор≥в. ” широкому розум≥нн≥ вихованн¤Чце вс¤ сума вплив≥в на псих≥ку людини, спр¤мованих на п≥дготовку њњ до активноњ участ≥ у виробничому, громадському та культурному житт≥ сусп≥льства. ” вузькому розум≥нн≥ слова вихованн¤ Ї планом≥рним впливом батьк≥в, школи та сусп≥льства на вихованц¤. ћетою вихованн¤ Ї спри¤нн¤ розвитков≥ у вихованц¤ ви¤вленого обдаруванн¤ чи стриманн¤ ¤кихось задатк≥в в≥дпов≥дно до мети. ¬ихованн¤ поширюЇтьс¤ на т≥ло та душу ≥ ставить завданн¤м утворенн¤ ≥з задатк≥в ≥ зд≥бностей, що розвиваютьс¤, гармон≥йного ц≥лого, а також набутт¤ п≥дростаючим вихованцем спри¤тливих дл¤ нього самого ≥ дл¤ сусп≥льства духовних установок стосовно до ≥нших людей, с≥мСњ, народу, держави тощо. «вичайно, вихованн¤Ччастина житт¤, ≥ в цьому смисл≥ вони Їдин≥, але це не просто житт¤. ¬оно ¤вл¤Ї собою реальн≥сть, специф≥чно перетворену, спр¤мовану на дос¤ганн¤ певних педагог≥чних ц≥лей. ¬ихованн¤ водночас вводить дитину до житт¤, вчить ор≥Їнтуватис¤ в ньому та прищеплюЇ ≥мун≥тет до його негативних вплив≥в. ѕедагог≥чна орган≥зац≥¤ житт¤ д≥тей, ¤ка формуЇ њх реальн≥ стосунки ≥ забезпечуЇ повноц≥нну активн≥сть, разом ≥з тим Ї й п≥дготовкою њх до житт¤, вступу до системи сусп≥льних стосунк≥в, до участ≥ у сусп≥льн≥й д≥¤льност≥. —аме у Їдност≥ житт¤, вихованн¤, педагог≥чного процесу закладена основна умова ефективност≥ виховних вплив≥в на особист≥сть дитини, ¤ка формуЇтьс¤2. ќдним ≥з основних знар¤дь п≥знанн¤ св≥ту учн¤ми Ї п≥дручник. ¬≥н при умов≥ правильного добору матер≥алу, певн≥й спр¤мованост≥ запитань та завдань може виконувати не лише п≥знавальну, а й виховну функц≥ю ≥ стати орган≥зуючим початком усього житт¤ дитини, њњ д≥¤льност≥, взаЇмин ≥з навколишньою д≥йсн≥стю, людьми, працею, колективом3. ѕроанал≥зуЇмо зм≥ст п≥дручник≥в з англ≥йськоњ мови дл¤ учн≥в початкових клас≥в: Chatterbox (Oxford University Press), р≥вн≥ 1, 2, 3, English 1,2 (ѕлахотник ¬.ћ., ѕолонська “. .), та дл¤ учн≥в середн≥х клас≥в: Open Doors (Oxford University Press), р≥вень 1 та English 5, 6, 7 (ѕлахотник ¬.ћ., ћартинова –.ё.) з метою ви¤вленн¤ њх осв≥тньо-виховного потенц≥алу, спр¤мованост≥ на ≥дейно-моральний розвиток особистост≥ школ¤ра. ƒоб≥р текст≥в. ѓхн¤ виховна спр¤мован≥стьќсобливе значенн¤ дл¤ зд≥йсненн¤ морального вихованн¤ д≥тей маЇ тема Уўо Ї хорошим, а щоЧпоганимФ, ¤ка проходить через ус≥ класи початковоњ школи. ƒоб≥р текст≥в дл¤ читанн¤, перекладу, обговоренн¤ допомагаЇ вчителю п≥дн¤ти р¤д важливих ≥ водночас складних моральних проблем: про¤в у вчинках доброти, справедливост≥, скромност≥, чесност≥, правдивост≥, дружби й товариськост≥, вм≥нн¤ в≥др≥зн¤ти хороше в≥д поганого тощо. “ак, у п≥дручнику Chatterbox через увесь 2 р≥вень проходить навчальний ком≥кс, де д≥ти разом ≥з детективом Ўедоу допомагають пол≥ц≥њ сп≥ймати небезпечного злочинц¤Чпрофесора Ѕрайна. —мисл цього ком≥ксу пол¤гаЇ в тому, що погане завжди буде покаране, а також в тому, що треба допомагати один одному в необх≥дних ситуац≥¤х. ” 3 р≥вн≥ Chatterbox ми зустр≥чаЇмо ≥ншу ≥стор≥юЧколи т≥ ж д≥ти допомагають чар≥внику ƒжону ƒжонсу повернути маг≥чну книгу та покарати злод≥¤ —пайдера —м≥та. ” аналог≥чному за р≥внем складност≥ державному п≥дручнику English 2 текст≥в, спр¤мованих на вихованн¤ моральних ¤костей учн≥в, обмаль, наприклад: УBobbyТs New SkatesФ, УThe Wonderful BasketФ, УLittle AlecФ. Ќезрозум≥лим з погл¤ду вихованн¤ Ї текст УA Story About a Clever DogФ, де хитрий собака з≥гнав стареньку ж≥нку з кр≥сла. ÷≥ тексти зустр≥чаютьс¤ приблизно у к≥нц≥ п≥дручника, в той час ¤к у Chatterbox вони проход¤ть наскр≥зне через увесь курс. р≥м того, у п≥дручнику Chatterbox (р≥вень 3) представл¤ють ≥нтерес тексти УAre you healthy?Ф, УChimpoТs storyФ. ћетою твору УAre you healthy?Ф Ї формуванн¤ у д≥тей звички п≥клуватис¤ про своЇ здоровС¤ та дотримуватис¤ режиму дн¤. Chimpo is very healthy. He never watches TV. He plays sport every dayЧhe does gymnastics in the trees. He never eats chocolate, he always eats fruit. He washes his face every day. But he never cleans his teeth. Lucy is not very healthy. She watches TV every day and she never plays sport. She eats chocolate every day and she never eats fruit. She sometimes cleans her teeth, but she often forgets. She never washes her face. “екст УChimpoТs storyФ Ї проблемним з погл¤ду вихованн¤. « одного боку, двоЇ чолов≥к≥в сп≥ймали мавпочку в кл≥тку та в≥двезли њњ до зоопарку (поганий вчинок), а з ≥ншогоЧпосадили до нењ ≥ншу, щоб не сумувала (хороший вчинок). ÷ей текст варто обговорити з учн¤ми: що Ї хорошого у вчинку людей, а щоЧпоганого. УChimpoТs storyФ Chimpo is a monkey. He lives in Kenya, in Africa. He lives with his friends and monkeys under two tall trees. One day he walks to the river. Suddenly he sees 2 men. The tall man has got some bananas; the small man has got a big cage. The tall man puts 5 bananas near the cage and 3 bananas inside the cage. УHey!Ф he says to Chimpo. УDo you want to eat these bananas?Ф Chimpo said: УYes!Ф He doesnТt see the cage. Chimpo eats the 5 bananas near the cage and the 3 bananas inside the cage. Suddenly the small man closes the door of the cage. Oh no! Chimpo cannot get out. The 2 men take Chimpo to the zoo. He lives there for 2 years. He is very sad. Now he hasnТt got any friends. One day the door of his cage opens. A new monkey comes inside. Hurray! Now Chimpo has got a friend. He is happy again. ¬арто в≥дзначити, що у п≥дручнику Chatterbox немаЇ навС¤зливого морал≥заторства за принципом Уце добре, а це поганоФ; ви¤вленн¤ зла, боротьба з ним та викритт¤ в≥дбуваЇтьс¤ природно, орган≥чно входить до завдань ≥ маЇ ≥гровий характер, що Ї важливим дл¤ учн≥в початкових клас≥в. ƒ≥ти навчаютьс¤ самост≥йно визначати у навчальних ситуац≥¤х, що Ї хорошим, а що Ч поганим, та визначають своЇ ставленн¤ до добра та зла. ўо стосуЇтьс¤ п≥дручник≥в дл¤ середньоњ школи, то у них в≥дбуваЇтьс¤ подальше ознайомленн¤ учн≥в ≥з нормами повед≥нки, формуванн¤ внутр≥шньоњ та зовн≥шньоњ культури. “ак, наприклад, у п≥дручниках English Ї так≥ тексти, спр¤мован≥ на вихованн¤ школ¤р≥в: коротеньк≥ жарти УNina Likes ApplesФ, УA Good PenФ, УIs She a Good Teacher?Ф, тексти УVitya and SashkoФ(вихованн¤ охайност≥), УIra and Vira Learn to DrawФ (п≥клуванн¤ про молодших) (5 клас), УApple JamФ (допомога батькам по господарству), УGood FriendsФ (допомога друз¤м у скрутних ситуац≥¤х) тощо (6 клас), УOnly When It DoesnТt RainФ (¤ким друг повинен бути насправд≥, допомога друз¤м), УThe Best Time For ApplesФ (засудженн¤ поганих, учинк≥в, нав≥ть злочину), УThe King and the PainterФ (вихованн¤ чесност≥), УThe Black CatФ, УA Compliment for a ComplimentФ (п≥клуванн¤ про тварин) (7 клас). ” п≥дручнику Open Doors (Oxford University Press), р≥вень 1 текст≥в, повн≥стю спр¤мованих на вихованн¤ моральних ¤костей учн≥в, немаЇ. ¬иховний аспект висв≥тлений у навчальних д≥алогах типу: Assistant Be careful! DonТt touch those tennis rackets! Nick Sorry! (ситуац≥¤ у магазин≥, де не можна ч≥пати реч≥) “аких д≥алог≥в та коротких речень у курс≥ Open Doors багато. “обто, створена реальна життЇва ситуац≥¤, де героњ-п≥дл≥тки робл¤ть хорош≥ або поган≥ вчинки. р≥м того, у к≥нц≥ п≥дручника м≥ст¤тьс¤ тексти УThe Mystery of the Castle DiamondsФ, УShelia and Toy ThievesФ. ¬они несуть у соб≥ виховний зм≥ст, але њхньою основною метою Ї пригодницький сюжет: пошуки д≥аманту (1 текст), злод≥њв (2 текст). ¬иди знань з р≥зних галузей науки, закладен≥ у п≥дручникахƒуже важливим аспектом п≥дручник≥в Ї на¤вн≥сть ≥нформац≥њ з р≥зних галузей науки, ¤ка, здавалос¤ б, носить лише п≥знавальний характер. ¬одночас ц≥ в≥домост≥ мають ≥ виховний характер, оск≥льки учн≥, працюючи над ними, ознайомлюютьс¤ з традиц≥¤ми, культурою ≥нших народ≥в, що виховуЇ повагу до людей ≥нших нац≥ональностей. Ќа жаль, у п≥дручнику English 2 Ї лише два невеликих за обс¤гом тексти УVictory DayФта УThe New Year treeФ, у ¤ких майже немаЇ крањнознавчоњ ≥нформац≥њ, зокрема, про св¤ткуванн¤ Ќового року в англомовних крањнах. р≥м того, у п≥дручнику English 2 виховну функц≥ю також несуть украњнськ≥ народн≥ казки (УThe House in the WoodФ, УThree Little PigsФ тощо) та коротк≥ реченн¤ дл¤ читанн¤ про дати св¤ткуванн¤ украњнських св¤т. ” п≥дручнику Chatterbox прид≥лена цьому питанню велика увага. Ќа стор≥нках Chatterbox Ї ц≥кава та доступна ≥нформац≥¤ дл¤ дитини про погоду в р≥зних крањнах св≥ту, про традиц≥йн≥ англ≥йськ≥ св¤та, навчанн¤ д≥тей у ¬елик≥й Ѕритан≥њ, про ≥сторичне минуле св≥ту (житт¤ динозавр≥в, культуру —тародавньоњ √рец≥њ), спорт в јнгл≥њ, ќл≥мп≥йськ≥ ≥гри, телебаченн¤, роботу пол≥ц≥њ, виготовленн¤ шоколаду, житт¤ тварин тощо. Ќаведемо к≥лька приклад≥в таких текст≥в: 1. In Antarctica itТs snowing, 2. All around the world people like to play sport. In England people like football and cricket. In America they like baseball and basketball. What sports do people like in your country?
3. ItТs a big cat. It lives in the jungle in Asia. It eats small animals and itТs very dangerous. (A tiger)
¬арто в≥дзначити, що ус¤ ≥нформац≥¤ розташована не в систем≥, тому дитина в≥дчуватиме труднощ≥ у пошуку необх≥дних в≥домостей. ўо стосуЇтьс¤ п≥дручник≥в дл¤ середн≥х клас≥в, то в них представлен≥ так≥ тексти: УSchools in EnglandФ (п≥сл¤ вивченн¤ теми УЎкола. ”роки. –озклад урок≥вФ), УPure ThursdayФ (п≥д час вивченн¤ теми У¬есн¤н≥ роботи в школ≥ та вдомаФ), а також к≥лька украњнських народних казок (English 6 клас), УEasterФ, УA New Page in UkraineТs HistoryФ, УHolidays in EnglandФ, УLondonФ, УBig BenФ, УMark TwainФ тощо (English 7 клас). јле ц≥ тексти подан≥ у систем≥ (п≥сл¤ або п≥д час вивченн¤ новоњ теми); ≥нформац≥¤ про јнгл≥ю розташована у так≥й посл≥довност≥: ≥нформац≥¤ про крањну, њњ столиц¤, св¤та, визначн≥ м≥сц¤, видатн≥ люди (письменники), уривки з њхн≥х твор≥в. ” п≥дручнику English дл¤ 5 класу твори такого типу в≥дсутн≥. ѕ≥дручник Open Doors ознайомлюЇ п≥дл≥тк≥в та задовольн¤Ї њхню потребу п≥знанн¤ в≥домостей про науку та культуру ¬еликоњ Ѕритан≥њ за допомогою коротких текст≥в, навчальних ситуац≥й, ≥грових завдань, р≥зноман≥тних д≥алог≥в. ”чн≥ ознайомлюютьс¤ з житт¤м њхн≥х ровесник≥в та навчанн¤м њх у школах, творч≥стю рок-груп, поп-з≥рок, стил¤ми музики, спортом, ≥з в≥домост¤ми про р≥зн≥ крањни св≥ту, зокрема, ¬елику Ѕритан≥ю, њњ м≥ста, символ≥ку, види споруд, м≥сцезнаходженн¤ на карт≥, космос, охорону навколишнього св≥ту, одиниц≥ вим≥рюванн¤ часу, тощо. јле, при вс≥й насиченост≥ п≥дручника Open Doors ц≥кавою та корисною ≥нформац≥Їю про св≥т, немаЇ ч≥ткоњ посл≥довност≥ розташуванн¤ фактичного матер≥алу, що, ¤к уже говорилос¤ вище, утруднюЇ його пошук.
≈стетичне вихованн¤ школ¤р≥в за допомогою п≥дручника≈стетичне вихованн¤ школ¤р≥в зазвичай зд≥йснюЇтьс¤ через прилученн¤ до в≥домостей про мистецтво: живопис, музику, л≥тературу, к≥но тощо. ” п≥дручниках English дл¤ початковоњ школи та дл¤ 5-6 клас≥в такого матер≥алу немаЇ. ” курс≥ дл¤ 7 класу присутн¤ ≥нформац≥¤, ¤к уже зазначалос¤ вище, лише про письменника ћарка “вена. ” п≥дручнику Open Doors школ¤р≥ ознайомлюютьс¤ у невимушен≥й ≥гров≥й форм≥ з видатними письменниками та ≥сторичними особами, д≥¤льн≥стю в≥домих рок-груп та поп-сп≥вак≥в, з видами сучасноњ музики, англ≥йськими легендами, тощо. урс Chatterbox (р≥вень 2) пов≥домл¤Ї учн¤м про традиц≥йн≥ англ≥йськ≥ та американськ≥ св¤та. ” п≥дручнику Chatterbox (р≥вень 3) в≥дбуваЇтьс¤ коротке ознайомленн¤ д≥тей з культурою —тародавньоњ √рец≥њ (амфори, ѕарфенон), ™гипту (п≥рам≥ди), ¬еликоњ Ѕритан≥њ (—тоунхендж), итаю (¬елика итайська ст≥на), працею людей на телебаченн≥, тощо. ƒо реч≥, ус≥ в≥домост≥ супроводжуютьс¤ фотограф≥¤ми та малюнками, у той час ¤к у п≥дручниках English немаЇ жодного портрету, та к≥льк≥сть ≥люстрац≥й у них надто обмежена. јле на жаль, пов≥домленн¤ такого корисного та ц≥кавого матер≥алу носить несистемний, еп≥зодичний характер. ƒуже важливим дл¤ естетичного вихованн¤ учн≥в (≥ молодших школ¤р≥в, ≥ п≥дл≥тк≥в), дл¤ того, щоб сам процес навчанн¤ викликав у них позитивн≥ емоц≥њ, Ї художнЇ оформленн¤ п≥дручник≥в. ¬идавництвом курс≥в Chatterbox та Open Doors дуже велика увага прид≥лена питанню зовн≥шнього та внутр≥шнього вигл¤ду навчального пос≥бника. ” п≥дручниках м≥ст¤тьс¤ не т≥льки малюнки, а й фотограф≥њ, а також Chatterbox та Open Doors мають високий р≥вень пол≥граф≥њ, високу ¤к≥сть паперу, привабливий зовн≥шн≥й вигл¤д та художнЇ оформленн¤ стор≥нок. ѕ≥дручники English дл¤ початкових клас≥в теж оздоблен≥ кольоровими ≥люстрац≥¤ми, але все ж у них дом≥нуЇ к≥льк≥сть текстового матер≥алу. ” п≥дручниках English 5, 6, 7 к≥льк≥сть ≥люстрац≥й р≥зко знижуЇтьс¤. якщо у п≥дручнику дл¤ 5 класу Ї кольоров≥ ≥люстрац≥њ (хоча вони невелик≥ за розм≥ром та розфарбован≥ невеликою к≥льк≥стю кольор≥в), то у курс≥ дл¤ 6 класу вони стають чорно-б≥лими, стил≥зованими, та њхн¤ к≥льк≥сть дуже обмежена. р≥м того, малюнки мають не дуже привабливий вигл¤д. ” п≥дручнику дл¤ 7 класу малюнк≥в стаЇ надто мало, хоча теми, ¤к≥ вивчаютьс¤ у курс≥ 7 класу, можна легко оздобити ≥люстрац≥¤ми, картою ”крањни, тощо. ¬одночас, у п≥дручнику Open Doors, призначеному дл¤ учн≥в того ж в≥ку, взагал≥ не можна знайти стор≥нок, ¤к≥ б не мали ≥люстрац≥й або ¤к≥сних кольорових чи чорно-б≥лих фотограф≥й. ÷е Ї дуже важливим, оск≥льки д≥ти п≥знають св≥т не лише ауд≥ально, а й в≥зуально; њм необх≥дно бачити реальн≥сть, ¤ка њх оточуЇ. Ѕез цього неможливе повноц≥нне навчанн¤ та вихованн¤ школ¤р≥в. якщо малюнки у п≥дручниках English зроблен≥ у б≥льш реал≥стичн≥й манер≥, то малюнки видань Chatterbox та Open Doors наближен≥ до молод≥жноњ масовоњ культури, що робить њх б≥льш привабливими дл¤ школ¤р≥в, особливо дл¤ п≥дл≥тк≥в. ¬исновкиЌа наш погл¤д, п≥дручник маЇ виконувати не лише осв≥тню, а й виховну функц≥ю, ¤ка реал≥зуЇтьс¤ у текстах дл¤ читанн¤, перекладу, обговоренн¤, навчальних д≥алогах, завданн¤х р≥зного типу. р≥м того, навчальн≥ пос≥бники повинн≥ нести ≥нформац≥ю, ¤ка виховуЇ повагу та ≥нтерес до традиц≥й, культури, мистецтва ≥нших народ≥в. —писок л≥тератури
Ќазад в разделЌа главную |