!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> –озробка уроку англ≥йськоњ мови по тем≥ У≈нергозбереженн¤Ф у 6 клас≥

–озробка уроку англ≥йськоњ мови по тем≥ У≈нергозбереженн¤Ф у 6 клас≥

 азач≥нер ќлена —емен≥вна,
учитель англ≥йськоњ мови загальноосв≥тньоњ школи є 4
м. ’аркова

ћета:

ƒидактичнаЧ вчити учн≥в бережливо ставитис¤ до електроенерг≥њ, природних ресурс≥в, рац≥онально використовувати њх у побут≥; повторити правила вживанн¤ артикл≥в перед зл≥чуваними та незл≥чуваними ≥менниками; збагачувати словниковий запас по тем≥ У≈нергозбереженн¤Ф; повторити вживанн¤ у мовленн≥ д≥Їсл≥в наказового способу

¬иховнаЧприщеплювати почутт¤ бережливого ставленн¤ до води, газу, св≥тла

–озвивальнаЧ розвивати лог≥чне мисленн¤, ум≥нн¤ анал≥зувати та узагальнювати дан≥

ќбладнанн¤: плакати У≈коном водуФ, У≈коном газФ, У≈коном св≥тлоФ, малюнки ≥з зображенн¤м предмет≥в побуту, ¤к≥ працюють на електроенерг≥њ

“ип урокуЧ комб≥нований

’≥д уроку

≤. ќрган≥зац≥йний момент

≤≤. јктуал≥зац≥¤ опорних знань, ум≥нь, навичок

ѕерев≥рка домашнього завданн¤

Teacher

  1. Translate into English: лампа, холодильник, телев≥зор, магн≥тофон, плита, праска, пральна машина. (‘ронтальне опитуванн¤)
  2. All these things are inventions of modern people. And during many centuries people did without them. But now itТs hard to imagine our todayТs life without these things.
  3. What is necessary for their work? (Energy is necessary)

≤≤≤. ћотивац≥¤ уроку

Teacher

The electrical energy got into all branches of human life: to industry, transport, agriculture and family life. It makes person free of hard work, makes personТs life easier.

The recourses of energy are: mineral recourses, sunrays, wind, and underground warmth.

IV. ѕов≥домленн¤ теми урокуЧУ≈нергозбереженн¤Ф

V. ѕо¤сненн¤ нового матер≥алу

Pupil 1

The main part of energy is produced by electro stations, which pollute water. They change the climate and make peopleТs health worth. The atomic energy is pregnant with consequences. The renewed kinds of energy propose more clean energy, but their value is too high for them to influence greatly right now.

Pupil 2

Electrical energy, water, gas, like any goods, has their value. And now meters are made everywhere. ThatТs why noneconomical usage of these recourses will reflect on family budget.

Pupil 3

We can economize more if we change peopleТs habitsЧto switch off the light, to choose more effective appliances, to use a bus instead of a car.

Pupil 4

The architectors project houses which help to economize energy; the engineers work out more effective industrial processes, the companies ask special managers to study the control of usage the energy, and city planning makes the improving of city environment and economical usage of energy in transport.

Pupil 5

There are many ways of shortening the energy in family life. They may be: the warming of the house without using additional energy.

Pupil 6

The second usage of materials also helps to shorten the using the energy. The remaking of plasstmass, metal and glass pans is intensive energetically. So the high level of additional usage and recirculation economize the first energy.

¬веденн¤ лексики по тем≥ У≈нергозбереженн¤Ф

GasЧгаз (демонструЇтьс¤ малюнок ≥з зображенн¤м газовоњ плити, на ¤к≥й стоњть чайник на вогн≥)

Water (демонструЇтьс¤ малюнок ≥з зображенн¤м крана з водою)

LightЧсв≥тло (демонструЇтьс¤ малюнок ≥з зображенн¤м лампи)

EnergyЧенерг≥¤

To economizeЧекономити

To limitЧобмежувати

(ц≥ слова ввод¤тьс¤ за допомогою перекладу)

Teacher

  1. 1.Make up word-combinations in English: берегти воду, берегти газ, економити св≥тло.
  2. „и вживаЇтьс¤ артикль УaФ перед ≥менниками gas, water, light, energy? якщо н≥, то чому?
  3. (показ малюнк≥в ≥з зображенн¤м предмет≥в побуту) ј з назвами цих предмет≥в можна вживати артикль УaФ? „ому?
  4. «роб≥ть висновок.
  5. Pupil

    « незл≥чуваними ≥менниками артикль УaФ не вживаЇтьс¤.

    Teacher

    Translate into Ukrainian in a written form:

    1. We must economize water.
    2. I always switch off the TV set when I go for a walk.
    3. When he leaves the house he turns off the light.

    VI. ѕервинне сприйманн¤ та усв≥домленн¤ нового матер≥алу.

    Teacher

    «араз ми розд≥лимос¤ на 3 групи.  ожна з груп одержуЇ один ≥з плакат≥в У≈коном водуФ, У≈коном газФ, У≈коном св≥тлоФ. «авданн¤ групиЧзапропонувати шл¤хи р≥шенн¤ проблем економ≥њ газу, води, св≥тла, використовуючи в мовленн≥ д≥Їслова наказового способу.

    Group1ФEconomize waterФ

    1. Use settings for taps, showers that do not allow water to flow out.
    2. Do not take a shower for a very long time.
    3. Turn off a tap, when you clean your teeth with a toothpaste

    Group 2 УEconomize gasФ

    1. Turn off heaters in your flat if the temperature is suitable for you.
    2. Buy effective electrical appliances, which take a little quantity of energy.
    3. Do not allow the kitchen stove to work without kitchen utensils.
    4. Make fire on a kitchen stove smaller after boiling water in a pan.
    5. Use a big burner of a gas stove only if itТs necessary.
    6. Close kitchen utensils with lids when you cook.

    Group 3 УEconomize lightФ

    1. Switch off the light if itТs not necessary at the present moment.
    2. Use lamps of smaller tension near your place of work.
    3. Keep lamps and lampshades clean.

    VII. «акр≥пленн¤ та осмисленн¤ нового матер≥алу

    Teacher

    Finish the sentences:

    1. Leaving the house do not forget to switch off the Е (light)
    2. You must check if the Е (gas) is turned off in the kitchen.
    3. Turn off a Е (tap) because you can flood your neighbors.
    4. Having ironed the trousers take an Е (iron) out of the socket.

    VIII. ѕ≥дсумок уроку

    Teacher

    1. What resources of energy do you know?
    2. Why must we economize gas, water energy and light?
    3. Shall we use the indefinite article with the words: gas, water energy and light? Why?

    ќц≥нюванн¤ в≥дпов≥дей учн≥в

    ≤’. ƒомашнЇ завданн¤

    «апропонуйте своњ шл¤хи збереженн¤ електроенерг≥њ та води у школ≥, використовуючи у мовленн≥ д≥Їслова наказового способу.

    Ќазад в раздел

    Ќа главную

Используются технологии uCoz