!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> «алежн≥сть стосунк≥в у педагог≥чному колектив≥ в≥д стилю кер≥вництва

«алежн≥сть стосунк≥в у педагог≥чному колектив≥ в≥д стилю кер≥вництва

 азач≥нер ќ.—.,
’—Ў є 87, м. ’арк≥в

ѕроблеми сьогоденн¤, повС¤зан≥ з питанн¤ми л≥дерства, ефективного управл≥нн¤ та рац≥онального використанн¤ влади вимагають глибокого вивченн¤ феномен≥в л≥дерства та кер≥вництва. як в≥домо, ефективне управл≥нн¤ спри¤Ї стаб≥льност≥ ≥ пор¤дку, розвТ¤занню р≥зноман≥тних проблем, повТ¤заних з життЇд≥¤льн≥стю, а так≥ пон¤тт¤ ¤к л≥дерство ≥ влада, безперечно, т≥сно повТ¤зан≥ з процесом управл≥нн¤. —аме тому управл≥нн¤, л≥дерство та влада стають об'Їктами досл≥джень багатьох вчених.

ќпануванн¤ основами д≥лового сп≥лкуванн¤ даЇ змогу налагодити спри¤тливий психолог≥чний кл≥мат у колектив≥. ¬≥н спри¤Ї готовност≥ кожного сп≥вроб≥тника включатис¤ у виконанн¤ будь-¤кого складного завданн¤. “од≥ колектив починаЇ працювати ¤к злагоджений механ≥зм.

јктуальн≥стю теми Ї те, що дл¤ сучасного кер≥вника знанн¤ основ д≥лових взаЇмов≥дносин та впровадженн¤ њх у практику, в≥дкриваЇ нов≥ можливост≥, а саме можлив≥сть налагодити повне взаЇморозум≥нн¤ пом≥ж кер≥вництвом та сп≥вроб≥тниками, та м≥ж сп≥вроб≥тниками. јдже кер≥вник повинен вм≥ти ставити задач≥, визначати засоби дос¤гненн¤ мети ≥ методи контролю, управл¤ти думкою колективу.  ер≥вник повинен бути л≥дером ≥ вм≥ти мотивувати прац≥вник≥в на повноц≥нну роботу та дос¤гненн¤ високих результат≥в.

Ѕ≥льш≥сть людей не пом≥чають в≥дм≥нност≥ м≥ж пон¤тт¤ми Ул≥дерствоФ, Укер≥вництвоФ та УвладаФ, ≥ вважають, що, перебуваючи на кер≥вн≥й посад≥, ц¤ особа автоматично маЇ владу над п≥длеглими ≥ Ї л≥дером колективу. ‘ормально це так. ќднак на практиц≥ сп≥вв≥дношенн¤ цих трьох складових частин управл≥нського впливу надзвичайно р≥зноман≥тне, оск≥льки воно формуЇтьс¤ п≥д впливом багатьох чинник≥в, до ¤ких належать тип орган≥зац≥њ, њњ масштаби, напр¤м д≥¤льност≥, м≥сце в ≥Їрарх≥њ управл≥нн¤, особист≥сн≥ риси кер≥вника та ≥нше.

Ћ≥дерство Ц це сила, що спри¤Ї формуванню в групи людей здатност≥ робити щось краще ≥ б≥льше в напр¤м≥ реал≥зац≥њ сп≥льноњ мети.

 ер≥вництво пол¤гаЇ у прав≥ особи давати оф≥ц≥йн≥ дорученн¤, розпор¤дженн¤ ≥ вимагати њх виконанн¤, тобто це процес управл≥нн¤ сп≥льною д≥¤льн≥стю член≥в групи.

¬лада Ц це можлив≥сть реально вплинути на повед≥нку ≥нших людей, тобто влада - це знар¤дд¤ впливу. —трах, винагорода, традиц≥њ, харизма, переконанн¤ та участь в кер≥вництв≥ Ї ≥нструментами, ¤к≥ кер≥вник використовуЇ дл¤ впливу на прац≥вник≥в, апелюючи при цьому до њх потреб. „им б≥льша залежн≥сть п≥длеглих в≥д кер≥вника, тим б≥льша влада кер≥вника над п≥длеглими.

Ћ≥дерство можна назвати одним з ун≥кальних феномен≥в пол≥тичного ≥ сусп≥льного житт¤, пов'¤заним ≥з зд≥йсненн¤м владних функц≥й. ¬оно Ї неминучим в будь-¤кому цив≥л≥зованому сусп≥льств≥ ≥ пронизуЇ вс≥ сфери життЇд≥¤льност≥.

ѕитанн¤ зм≥сту л≥дерства ц≥кавило багатьох досл≥дник≥в. Ќезважаючи на певн≥ розб≥жност≥ у погл¤дах, вчен≥ все ж таки схил¤ютьс¤ до твердженн¤, що л≥дерство Ц це процес впливу на групу людей з метою забезпеченн¤ розвитку орган≥зац≥њ у визначеному напр¤мку в≥дпов≥дно до м≥с≥њ орган≥зац≥њ [4]. Ћ≥дерство згуртовуЇ сп≥льн≥ зусилл¤ людей прот¤гом значного часу дл¤ реал≥зац≥њ загальноњ мети. ќбов'¤зковою умовою л≥дерства Ї на¤вн≥сть влади в конкретних формальних або неформальних орган≥зац≥¤х, а також л≥дерство маЇ важливе значенн¤ дл¤ розробки метод≥в ефективного кер≥вництва. Ћ≥дерство Ї специф≥чним типом управл≥нськоњ взаЇмод≥њ, що заснований на найефективн≥шому поЇднанн≥ р≥зних джерел влади ≥ спр¤мований на заохоченн¤ людей до дос¤гненн¤ загальних ц≥лей. « одного боку, л≥дерство розгл¤даЇтьс¤ ¤к на¤вн≥сть певного набору ¤костей, ¤к≥ приписуютьс¤ тим, хто усп≥шно впливаЇ на ≥нших, з ≥ншого боку, л≥дерство - це процес наполегливоњ д≥¤льност≥ у напр¤м≥ дос¤гненн¤ групою або орган≥зац≥Їю своњх ц≥лей.

÷ентральною ф≥гурою будь-¤коњ групи або орган≥зац≥њ Ї сам кер≥вник. ≈фективн≥сть кер≥вництва визначаЇтьс¤ У≥ндив≥дуальним п≥дходомФ, тобто можлив≥стю усп≥шно вир≥шувати основн≥ проблеми людських стосунк≥в: ум≥нн¤ реагувати на непередбачувану повед≥нку п≥длеглих, подоланн¤ ≥нформац≥йного УголодуФ у колектив≥, ч≥тке формулюванн¤ вимог до сп≥вроб≥тник≥в, встановленн¤ з ними над≥йного зворотного зв'¤зку, здатн≥сть побачити та в≥др≥знити хороше в≥д поганого, правду в≥д неправди, оск≥льки люди далеко не завжди правильно ≥нтерпретують под≥њ ≥ не завжди говор¤ть те, про що думають. “ак≥ кер≥вники ставл¤ть перед собою завданн¤ дати люд¤м можлив≥сть достатньо заробл¤ти, отримувати задоволенн¤ в≥д своЇњ прац≥, брати участь в управл≥нн≥ орган≥зац≥Їю, створювати умови дл¤ самост≥йного вир≥шенн¤ проблем. ” ц≥й поваз≥ до особистост≥ людини ви¤вл¤Їтьс¤ вища суть гуман≥зму управл≥нн¤.

ѕсихоанал≥тики вид≥лили дес¤ть тип≥в л≥дерства.

У—оверенФ.

У¬ожакФ

У“иранФ

Уќрган≥заторФ

У—покусникФ

У√еройФ

Уƒурний прикладФ

У умирФ

У¬игнанецьФ

У озел в≥дпущенн¤Ф

—тиль кер≥вництва Ч система принцип≥в, норм, метод≥в ≥ прийом≥в впливу на п≥длеглих з метою ефективного зд≥йсненн¤ управл≥нськоњ д≥¤льност≥ та дос¤гненн¤ поставлених ц≥лей.

” наукових досл≥дженн¤х заф≥ксовано певн≥ зв'¤зки м≥ж стилем, типом кер≥вника, ефективн≥стю д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ та њњ культурою управл≥нн¤. «агалом вони звод¤тьс¤ до таких положень:

стиль в≥дображаЇ устален≥ способи д≥¤льност≥ певного типу кер≥вника; т≥сно пов'¤заний з психолог≥чними особливост¤ми його мисленн¤, прийн¤тт¤ р≥шень, сп≥лкуванн¤ тощо;

стиль не Ї вродженою ¤к≥стю, а формуЇтьс¤ в процес≥ д≥¤льност≥ ≥ зм≥нюЇтьс¤, його можна коригувати та розвивати. —тил≥в кер≥вництва можна також навчати;

опис та класиф≥кац≥¤ стил≥в певною м≥рою в≥дтворюють зм≥стов≥ характеристики (параметри) управл≥нськоњ д≥¤льност≥ (специф≥ка поставлених завдань, взаЇмини з п≥длеглими тощо);

стиль кер≥вництва зумовлений культурними ц≥нност¤ми, традиц≥¤ми орган≥зац≥њ;

чинники зовн≥шнього середовища (соц≥ально-економ≥чн≥, пол≥тичн≥, соц≥ально-психолог≥чн≥ тощо) впливають на формуванн¤ стилю кер≥вництва.

” теор≥њ ≥ практиц≥ управл≥нськоњ д≥¤льност≥ виокремлюють р≥зн≥ типи стил≥в кер≥вництва за ознакою переважанн¤ одноос≥бних чи групових способ≥в впливу на персонал та орган≥зац≥ю виробничого процесу.

—тиль кер≥вництва Ц це система метод≥в, прийом≥в ≥ засоб≥в, ¤к≥ дом≥нують в управл≥нськ≥й д≥¤льност≥ кер≥вника, а також ≥ндив≥дуальн≥ особливост≥ њх вибору та застосуванн¤. ѕ≥д стилем розум≥Їтьс¤ манера повед≥нки кер≥вника стосовно п≥длеглих, що дозвол¤Ї вплинути на них ≥ змусити виконувати те, що в даний момент потр≥бно.

“радиц≥йна концепц≥¤ стилю кер≥вництва. —клалас¤ вона ще в 30-т≥ роки й була найпопул¤рн≥шою до середини 70-х рок≥в XX ст. ÷¤ концепц≥¤ спиралас¤ на прост≥ та очевидн≥ елементи управл≥нн¤, завд¤ки чому описувала справд≥ значущ≥ стильов≥ характеристики. √оловними у структур≥ стилю кер≥вництва вважала так≥ елементи:

спос≥б прийн¤тт¤ р≥шенн¤;

спос≥б розпод≥лу функц≥й у розв'¤занн≥ завдань;

форми контролю;

оц≥нюванн¤ виконанн¤ р≥шень;

розпод≥л в≥дпов≥дальност≥.

«а цими показниками у межах традиц≥йноњ концепц≥њ управл≥нн¤ виокремлювали авторитарний, демократичний, л≥беральний стил≥ кер≥вництва.

јвторитарний стиль. ¬≥н передбачаЇ ухваленн¤ вс≥х р≥шень кер≥вником, ч≥тку окреслен≥сть Ђмеж компетентност≥ї, тобто жорстку визначен≥сть ранг≥в кер≥вник≥в, ¤к≥ мають право приймати р≥шенн¤ з певних питань, пов'¤заних з д≥¤льн≥стю орган≥зац≥њ. —труктура кер≥вництва Ї гранично жорсткою, вертикально-≥Їрарх≥чною. ÷е означаЇ, що ухвален≥ на верхн≥х р≥вн¤х ≥Їрарх≥њ р≥шенн¤ надход¤ть униз ¤к директиви (саме тому цей стиль називають директивним), ¤к≥ не п≥дл¤гають обговоренню Ч њх потр≥бно ч≥тко виконувати. ”с≥ кер≥вники та п≥дрозд≥ли нижчих р≥вн≥в ознайомлен≥ т≥льки ≥з своњм функц≥ональним завданн¤м, не завжди у¤вл¤ють загальн≥ ц≥л≥ та сенс завдань.  онтроль та оц≥нюванн¤ ¤кост≥ д≥¤льност≥ п≥дрозд≥лу також Ї прерогативою вищого кер≥вництва. ‘ормально в≥дпов≥дальн≥сть покладена на управл≥нську ланку, ¤ка приймаЇ р≥шенн¤ й контролюЇ виробничий процес, але реально в орган≥зац≥¤х з авторитарним стилем управл≥нн¤ при невдачах завжди виникаЇ феномен Ђперекладанн¤ї в≥дпов≥дальност≥ на нижч≥ р≥вн≥, тобто на виконавц≥в.  ер≥вникам ≥з таким стилем управл≥нн¤ властив≥ завищена самооц≥нка, самовпевнен≥сть, агресивн≥сть, тотальний контроль за роботою п≥длеглих, схильн≥сть до стереотип≥в, безкомпром≥сне сприйманн¤ п≥длеглих та њх д≥й. «деб≥льшого це Ї насл≥дком догматичного мисленн¤, за ¤кого т≥льки одна в≥дпов≥дь правильна (переважно це думка кер≥вника), а вс≥ ≥нш≥ Ч помилков≥.

јвторитарне кер≥вництво маЇ так≥ форми:

1) патр≥архальне. ¬оно породжене у¤вленн¤ми про колектив ¤к велику родину, де вс≥ повинн≥ виконувати розпор¤дженн¤ кер≥вника, ¤кий вважаЇ п≥длеглих нездатними приймати р≥шенн¤, а тому мусить п≥клуватис¤ про них;

автократичне. Ѕ≥льш притаманне певним ≥нституц≥¤м, ан≥ж окремим люд¤м. «а таких обставин апарат зд≥йснюЇ кер≥вництво через п≥длегл≥ ≥нстанц≥њ, ¤к≥ виконують р≥шенн¤ автократа;

2) бюрократичне. ¬ основ≥ його Ч надм≥рне ставленн¤ до значущост≥ й рол≥ чиновництва, погл¤д на людину ¤к нос≥¤ регламентованих функц≥й;

харизматичне. —уть його у визнанн≥ видатних, неповторних ¤костей л≥дера. “акий кер≥вник може зажадати будь-чого в≥д п≥длеглих, не турбуючись про них.

ќтже, авторитарний стиль кер≥вництва породжуЇ нещир≥сть, недов≥ру, напружен≥сть у стосунках. ѕ≥длегл≥ змушен≥ маскуватис¤ ≥ пристосовуватис¤, поводитись так, ¤к бажаЇ кер≥вник.

«м≥ст авторитарного стилю кер≥вництва

  • Ќедостатн≥й пот≥к ≥нформац≥њ м≥ж кер≥вником ≥ п≥длеглими.
  • Ќе досить ч≥тке визначенн¤ ц≥лей ≥ завдань.
  • ¬≥дсутн≥сть точного визначенн¤ компетенц≥њ ≥ д≥л¤нки роботи п≥длеглого.
  • ∆одного делегуванн¤ повноважень ≥ в≥дпов≥дальност≥.
  • ¬елика формальна ≥Їрарх≥чна дистанц≥¤ (недоступн≥сть кер≥вника).
  • ѕрац≥вники не залучаютьс¤ до розробки програм ≥ прийн¤тт¤ р≥шень.
  • ¬≥дсутн≥сть ¤к профес≥йного, так ≥ особист≥сного визнанн¤ п≥длеглих з боку кер≥вника.
  • ѕереважний спос≥б кер≥вництва Ц окрик, критика й осуд.

ƒемократичний стиль. •рунтуЇтьс¤ в≥н на колег≥альному прийн¤тт≥ р≥шень кер≥вниками (за особливо складних умов до розв'¤занн¤ проблем можуть бути залучен≥ й профес≥онали, але сп≥вроб≥тник≥в до прийн¤тт¤ р≥шень переважно не залучають), широк≥й по≥нформованост≥ управл≥нського апарату про розв'¤зувану проблему, ц≥л≥ орган≥зац≥њ, а також по≥нформован≥стю ус≥х сп≥вроб≥тник≥в про виконанн¤ накреслених завдань ≥ ц≥лей. ”часть управл≥нц≥в ус≥х ланок у процес≥ прийн¤тт¤ р≥шень спри¤Ї тому, що кожний з них добров≥льно перебираЇ на себе в≥дпов≥дальн≥сть за свою роботу ≥ усв≥домлюЇ њњ значущ≥сть у дос¤гненн≥ загальноњ мети. ‘ункц≥њ контролю та оц≥нюванн¤ розпод≥л¤ютьс¤ м≥ж р≥вн¤ми влади, дедал≥ б≥льше переход¤чи в≥д верхн≥х р≥вн≥в до нижчих. —п≥вроб≥тники за демократичного стилю кер≥вництва Ї не просто виконавц¤ми чужих р≥шень, а сприймають ц≥л≥ орган≥зац≥њ ¤к власн≥ ц≥нност≥ та ≥нтереси.  ер≥вники нижчоњ ланки, ¤к правило, репрезентують ≥ обстоюють ≥нтереси сп≥вроб≥тник≥в перед вищим кер≥вництвом, що породжуЇ зустр≥чний пот≥к ≥нформац≥њ в≥д сп≥вроб≥тник≥в до кер≥вництва. ÷ей стиль актив≥зуЇ ≥н≥ц≥ативн≥сть сп≥вроб≥тник≥в, Ї передумовою нестандартних р≥шень, спри¤Ї пол≥пшенню морально-психолог≥чного кл≥мату та загальноњ задоволеност≥ сп≥вроб≥тник≥в орган≥зац≥Їю. «а таких умов сп≥вроб≥тники мають змогу навчатис¤ один у одного по горизонтал≥, коли кожний Ї джерелом ≥нформац≥њ, а кер≥вник-демократ враховуЇ ≥ндив≥дуально-психолог≥чн≥ властивост≥, потреби, ≥нтереси п≥длеглих, обираЇ адекватно ситуац≥њ засоби впливу на них.

«м≥ст демократичного (кооперативного) стилю кер≥вництва

  • „≥тке визначенн¤ ц≥лей ≥ завдань, пост≥йне розТ¤сненн¤ њх зм≥сту.
  • ƒелегуванн¤ необх≥дних повноважень ≥ в≥дпов≥дальност≥ п≥длеглим.
  • —истематичний ≥ широкий пот≥к взаЇмноњ ≥нформац≥њ м≥ж кер≥вником ≥ п≥длеглими.
  • Ќаданн¤ можливост≥ дл¤ самост≥йност≥ в д≥¤х ≥ прийн¤тт≥ р≥шень (у межах компетенц≥њ п≥длеглого).
  • «алученн¤ п≥длеглих до процесу плануванн¤, виробленн¤ ≥ прийн¤тт¤ р≥шень.
  • ¬изнанн¤ заслуг, д≥лова критика ≥ справедлива оц≥нка п≥длеглих, виход¤чи з њх д≥лових ¤костей ≥ за результатами њхньоњ прац≥ та методами њх дос¤гненн¤.
  • ћотивац≥¤ ≥ просуванн¤ п≥длеглих по служб≥.
  • «алученн¤ п≥длеглих у процес контролю за станом д≥¤льност≥ ≥ результатами роботи колективу.
  •  олег≥альна повед≥нка щодо п≥длеглих, врахуванн¤ њхн≥х думок ≥ пропозиц≥й.

ќск≥льки демократичний л≥дер припускаЇ, що люди мотивован≥ потребами б≥льш високого р≥вн¤ Ч в соц≥альн≥й взаЇмод≥њ, усп≥хах ≥ самовираженн≥,Чв≥н намагаЇтьс¤ зробити обов'¤зки п≥длеглих б≥льш привабливими. ¬ де¤кому сенс≥ в≥н намагаЇтьс¤ створити ситуац≥ю, в ¤к≥й люди до де¤кого ступен¤ сам≥ мотивують себе, тому що њхн¤ робота, по природ≥ своЇњ, сама Ї винагородою. ¬ високому ступен≥ демократичний кер≥вник також спри¤Ї тому, щоб п≥длегл≥ розум≥ли, що њм доведетьс¤ вир≥шувати б≥льшу частину проблем, не шукаючи схваленн¤ або допомоги. јле кер≥вник вкладаЇ багато зусиль в створенн¤ атмосфери в≥дкритост≥ ≥ дов≥ри з тим, що ¤кщо п≥длеглим ≥ знадобитьс¤ допомога, вони, не вагаючись, могли б звернутис¤ до кер≥вника. ўоб добитис¤ цього, кер≥вник орган≥зовуЇ двостороннЇ сп≥лкуванн¤ ≥ граЇ направл¤ючу роль. ¬≥н намагаЇтьс¤ навчити п≥длеглих вникати в проблеми орган≥зац≥њ, видавати њм адекватну ≥нформац≥ю ≥ показувати, ¤к шукати ≥ оц≥нювати альтернативн≥ р≥шенн¤.

Ћ≥беральний стиль. …ого характеризують невисока активн≥сть, небажанн¤ ≥ нездатн≥сть кер≥вника приймати будь-¤к≥ р≥шенн¤, намаганн¤ уникнути будь-¤ких ≥нновац≥й, перекладанн¤ виробничих функц≥й та в≥дпов≥дальност≥ на ≥нших кер≥вник≥в ≥ п≥дрозд≥ли. ѕ≥дрозд≥ли й орган≥зац≥¤ за такого кер≥вництва неухильно втрачають свою моб≥льн≥сть, сп≥вроб≥тники Ч мотивац≥ю, ≥н≥ц≥ативу та ≥нтерес до справ орган≥зац≥њ. јктивн≥, творчо зор≥Їнтован≥ сп≥вроб≥тники починають використовувати робоче м≥сце та час дл¤ д≥¤льност≥, не пов'¤заноњ з орган≥зац≥Їю. „им сильн≥шою Ї залежн≥сть п≥дрозд≥л≥в або орган≥зац≥њ в≥д вищих владних структур, тим част≥ше формуЇтьс¤ л≥беральний стиль кер≥вництва. …ого ўе називають непосл≥довним стилем, адже в≥н дезор≥ЇнтуЇ д≥¤льн≥сть ≥ сп≥лкуванн¤ з п≥длеглими.  ер≥вник часто д≥Ї залежно в≥д свого емоц≥йного стану, що призводить до застосуванн¤ певного стилю кер≥вництва або поЇднанн¤ к≥лькох стил≥в. «агалом, стиль кер≥вництва формуЇтьс¤ п≥д впливом суб'Їктивних (характеролог≥чн≥ ¤кост≥ кер≥вника, загальна культура ≥ндив≥да, р≥вень вимог, особливост≥ самооц≥нки та ≥н.) та об'Їктивних (стиль кер≥вництва адм≥н≥страц≥њ, характер в≥дносин м≥ж кер≥вниками, на¤вн≥сть упор¤дкованих м≥сць дл¤ роботи тощо) чинник≥в.

«м≥ст л≥берального стилю кер≥вництва

  •  ер≥вник в≥д≥граЇ пасивну роль.
  • Ќеч≥тк≥сть визначенн¤ ц≥лей, плануванн¤ ≥ прийн¤тт¤ р≥шень.
  • «ап≥зн≥ле реагуванн¤, ≥мпров≥зац≥¤, спонтанне прийн¤тт¤ р≥шень.
  • ¬≥дсутн≥сть механ≥зму регулюванн¤ робочого процесу (регулюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ по м≥р≥ надходженн¤ завдань чи по¤ви роботи).
  • Ќаданн¤ п≥длеглим повноњ (необмеженоњ) свободи д≥й ≥ прийн¤тт¤ на св≥й розсуд р≥шень.
  • ƒелегуванн¤ в≥дпов≥дальност≥.
  • Ќестача спр¤мувального компоненту ≥ допомоги п≥длеглим з боку кер≥вника.
  • ¬≥дсутн≥сть ≥нтересу кер≥вника до сп≥вроб≥тник≥в та њхн≥х проблем.

ќптимальним та ефективним способом управл≥нн¤ орган≥зац≥Їю, зокрема, навчальним закладом, Ї поЇднанн¤ р≥зних стил≥в кер≥вництва, сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж ¤кими зм≥нюЇтьс¤ в залежност≥ в≥д ситуац≥њ.

 ер≥вник повинен завжди бути готовим зм≥нити свою думку ≥, ¤кщо необх≥дно, зм≥нити стиль кер≥вництва.  ер≥вник, ¤кий вибрав певний стиль л≥дерства ≥ ч≥тко його дотримуЇтьс¤ (оск≥льки цей стиль добре зарекомендував себе у минулому) може ви¤витис¤ не здатним зд≥йснювати ефективне кер≥вництво в ≥нш≥й ситуац≥њ ≥ на ≥нш≥й посад≥.  ер≥вник, ¤кий хоче працювати ¤комога ефективн≥ше, отримати в≥д своњх п≥длеглих максимальну в≥ддачу, не може дозволити соб≥ застосовувати ¤кийсь один стиль впродовж вс≥Їњ кар'Їри. —учасний кер≥вник повинен адаптувати св≥й стиль управл≥нн¤ дл¤ конкретноњ ситуац≥њ, оск≥льки найефективн≥ш≥ кер≥вники - це т≥, хто ум≥ють поводити себе по-р≥зному - залежно в≥д вимог реальност≥.

ќсновними напр¤мами вдосконаленн¤ взаЇмов≥дносин кер≥вник≥в та п≥длеглих, вдосконаленн¤ стилю управл≥нн¤ персоналом у сучасних умовах Ї:

  • ƒодержанн¤ на вс≥х р≥вн¤х кер≥вництва вимог чинного законодавства, ¤ке регулюЇ роботу п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й, трудов≥ в≥дносини в колективах, вимог «акону ”крањни Ђѕро державну службуї та ≥нших нормативно-правових акт≥в з питань державноњ служби.
  • ѕол≥пшенн¤ на вс≥х р≥вн¤х управл≥нн¤ ≥ кер≥вництва анал≥зу фактичного стану справ у колективах з метою його реал≥стичноњ оц≥нки. ѕост≥йна увага стану стосунк≥в у колективах та њхн≥х п≥дрозд≥лах та њх впливу на стан справ, психолог≥чний та пол≥тичний настр≥й прац≥вник≥в при вивченн≥ д≥¤льност≥ установ ≥ орган≥зац≥й ≥з будь-¤ких питань.
  • ÷≥леспр¤мована робота з кадрами, вдосконаленн¤ њх добору, розстановки, навчанн¤, стимулюванн¤ до прац≥. ”часть у кадров≥й робот≥ кер≥вник≥в ус≥х р≥вн≥в.
  • ѕланом≥рне й ірунтовне навчанн¤ вс≥х кер≥вник≥в, державних службовц≥в основам сп≥лкуванн¤ з людьми, етиц≥ м≥жособист≥сних в≥дносин.
  • ”досконаленн¤ структури орган≥зац≥њ ¤к важливоњ умови рац≥онального управл≥нн¤ персоналом. ¬ажливо, щоб склад персоналу в≥дпов≥дав структур≥ орган≥зац≥њ, а вона, в свою чергу, забезпечувала правильну орган≥зац≥ю ≥ бажану повед≥нку прац≥вник≥в.
  • ќбірунтований розпод≥л функц≥ональних обовТ¤зк≥в персоналу, ч≥тка регламентац≥¤ основних завдань. ѕосиленн¤ взаЇмод≥њ ≥ координац≥њ в робот≥ вс≥х п≥дрозд≥л≥в та кер≥вник≥в.
  • —творенн¤ й п≥двищенн¤ ефективност≥ системи контролю й оц≥нки прац≥ , у кадров≥й робот≥ в установ≥, орган≥зац≥њ, галуз≥.
  • «абезпеченн¤ гласност≥ (в≥дкритост≥, прозорост≥) в робот≥ колективу, взаЇмне ≥нформуванн¤ персоналу ≥ кер≥вництва з ус≥х значущих питань.
  • «д≥йсненн¤ повс¤кденноњ виховноњ роботи в колективах установ ≥ орган≥зац≥й та безпосередн¤ участь кер≥вник≥в ус≥х р≥вн≥в у њњ проведенн≥.
  • ¬ивченн¤, узагальненн¤ й поширенн¤ в≥тчизн¤ного, використанн¤ заруб≥жного досв≥ду рац≥ональноњ орган≥зац≥њ персоналу, управл≥нн¤ та кер≥вництва ним.

јнал≥зуючи зм≥ст стосунк≥в член≥в трудового колективу, виокремлюють наступн≥ сфери: профес≥йну, ц≥нн≥сно-св≥тогл¤дну ≥ сферу м≥жособист≥сних стосунк≥в.

—фера м≥жособист≥сних стосунк≥в пов'¤зана з задоволенн¤м потреб у сп≥лкуванн≥ ≥ самоствердженн≥ особистост≥ в рамках колективу, з задоволенн¤м своЇњ профес≥йноњ д≥¤льност≥, формальним ≥ неформальним статусом.

ћ≥жособист≥сн≥ стосунки - це сукупн≥сть об'Їктивних зв'¤зк≥в та взаЇмод≥й м≥ж особами, ¤к≥ належать до певноњ групи. ’арактерною ознакою м≥жособист≥сних стосунк≥в Ї њх емоц≥йне забарвленн¤. ќтже, ми можемо визначити њх ¤к взаЇмини людей, що формуютьс¤ в процес≥ безпосередньоњ взаЇмод≥њ в трудовому колектив≥, нос¤ть неформальний характер ≥ м≥ст¤ть емоц≥йну забарвлен≥сть та обоп≥льно значущу оц≥нку партнер≥в по сп≥лкуванню.

¬≥домо, що м≥жособист≥сн≥ стосунки зд≥йснюютьс¤ на горизонтальному та вертикальному р≥вн¤х. ¬≥дносини горизонтального р≥вн¤ в колектив≥ здеб≥льшого стосуютьс¤ неформальних стосунк≥в. Ќеформальн≥ стосунки - це дружн≥ зв'¤зки, що виникли стих≥йно на основ≥ взаЇмних особистих симпат≥й, нахил≥в, ≥нтерес≥в, звичок, прагнень. Ћюди вступають у горизонтальн≥ контакти дл¤ того, щоб задовольнити потреби у сп≥лкуванн≥, об'Їднанн≥ з ≥ншими людьми, симпат≥њ, дружб≥. ≤нколи неформальн≥ стосунки виникають в зв'¤зку з бажанн¤м людини отримати допомогу по робот≥ в≥д ≥ншого, б≥льш досв≥дченого члена групи. ѕричиною таких взаЇмов≥дносин, особливо сьогодн≥ у ф≥рмах, може бути прагненн¤ отримати певну ≥нформац≥ю. –≥дше контакти можуть бути насл≥дком егоњстичних стосунк≥в, наприклад, потреби в командуванн≥, прагненн≥ зробити когось п≥длеглим своњй вол≥. Ќормальн≥ горизонтальн≥ стосунки част≥ше основан≥ на принципах морал≥ ≥ в першу чергу на взаЇмн≥й дов≥р≥, поваз≥, прагненн≥ в≥дшукати в кожному прац≥вников≥ найкращ≥ ¤кост≥ ≥ дати можлив≥сть њх розвитку. ƒуже важливе значенн¤ у в≥дносинах горизонтального р≥вн¤ маЇ громадська думка.

¬≥дносини вертикального р≥вн¤ будуть розгл¤нут≥ нижче.

ћ≥жособист≥сн≥ стосунки охоплюють широке коло ¤вищ, але головним регул¤тором сталост≥, глибини, неповторност≥ м≥жособист≥сних стосунк≥в Ї приваблив≥сть одн≥Їњ людини дл¤ ≥ншоњ. “ому стан задоволеност≥-незадоволеност≥ виступаЇ основним критер≥Їм таких стосунк≥в. ѕриваблив≥сть складаЇтьс¤ з почутт≥в симпат≥њ та прит¤ганн¤. якщо симпат≥¤-антипат≥¤ - це переживанн¤ задоволенн¤ чи незадоволенн¤ в≥д контакт≥в з ≥ншими людьми, то прит¤ганн¤-в≥дштовхуванн¤ - практична складова цих переживань.

ћ≥жособист≥сна приваблив≥сть-неприваблив≥сть може набувати характеру сталих зв'¤зк≥в м≥ж людьми й переходити у взаЇмну прихильн≥сть чи неприхильн≥сть. Ќа виробництв≥ результат сп≥льноњ д≥¤льност≥ - економ≥чна ефективн≥сть, це головний критер≥й корист≥ або шкоди м≥жособист≥сних стосунк≥в. ¬ робоч≥й груп≥ сл≥д визначити ступ≥нь близькост≥ м≥жособист≥сних стосунк≥в та прийн¤тн≥сть до тих чи ≥нших обставин. «а умов, коли вимагаЇтьс¤ дотримуватис¤ виробничих норм чи моральне обличч¤ наприклад, кер≥вника, вимагаЇ цього, близьк≥, ≥нтимн≥ стосунки заважають. « ≥ншого боку, перетворенн¤ м≥жособист≥сних стосунк≥в у функц≥ональн≥ може призвести до њх руйнуванн¤ або втрати задоволенн¤ в≥д них. Ќеадекватн≥ прагненн¤ у стосунках, ¤к ≥ њх про¤в у повед≥нц≥, спричин¤ють виникненн¤ напруженост≥ та конфл≥кт≥в.

¬заЇмний обм≥н думками, почутт¤ми, вчинками в процес≥ взаЇмод≥њ викликаЇ у людини зм≥ну повед≥нки, установок, оц≥нок. ” цьому раз≥ йдетьс¤ про феномен взаЇмовпливу.

ѕ≥рам≥дальна структура трудового колективу висуваЇ на перший план проблему кер≥вництва ¤к сукупност≥ процес≥в взаЇмод≥њ м≥ж кер≥вником ≥ п≥длеглим, д≥¤льн≥сть, спр¤мована на спонуканн¤ прац≥вник≥в на дос¤гненн¤ поставленоњ мети шл¤хом впливу на ≥ндив≥дуальну та колективну св≥дом≥сть.

ƒосл≥дженн¤ американських ≥ ¤понських соц≥олог≥в показали, що колег≥альне ≥ директивне кер≥вництво маЇ приблизно р≥вн≥ показники продуктивност≥, але задоволен≥сть працею, ≥нтереси особистост≥ вищ≥ при колег≥альному стил≥.

¬ажлива ¤к≥сть кер≥вника - волод≥нн¤ р≥зними стил¤ми ≥ ум≥нн¤ њх застосовувати в залежност≥ в≥д конкретних обставин, специф≥ки завдань, соц≥ально-психолог≥чних особливостей ¤к сп≥впрац≥вник≥в, так ≥ особистих ¤костей.

јмериканськ≥ досл≥дники Ѕлей ≥ ћутон запропонували ц≥каву класиф≥кац≥ю тип≥в взаЇмостосунк≥в в трудовому колектив≥, ¤ка ірунтуЇтьс¤ на комб≥нац≥њ двох головних параметр≥в - уваги до людини ≥ уваги до виробництва. ÷≥ п'¤ть тип≥в взаЇмостосунк≥в в колектив≥, котр≥ внос¤ть ≥стотн≥ в≥дм≥нност≥ в морально-психолог≥чний кл≥мат, характеризують ≥ндив≥дуальний стиль кер≥вництва.

  1. Ќевтручанн¤: низький р≥вень турботи про виробництво ≥ людей.  ер≥вник не керуЇ, а багато працюЇ сам.
    ƒомагаЇтьс¤ м≥н≥мальних результат≥в, ¤к≥ достатн≥ т≥льки дл¤ того, щоб зберегти свою посаду.
  2. “епла компан≥¤: високий р≥вень турботи про людей. ѕрагненн¤ до встановленн¤ дружн≥х стосунк≥в, приЇмноњ атмосфери ≥ зручного темпу прац≥. ѕри цьому кер≥вника не дуже ц≥кавить, чи будуть дос¤гнут≥ конкретн≥ й стаб≥льн≥ результати.
  3. «авданн¤: увага кер≥вника повн≥стю зосереджена на виробництв≥. Ћюдському фактору або взагал≥ не прид≥л¤Їтьс¤ увага, або прид≥л¤Їтьс¤ вкрай мало.
  4. «олота середина: кер≥вник у своњх д≥¤х прагне достатньою м≥рою поЇднати ор≥Їнтац≥ю ¤к на ≥нтереси людини, так ≥ на виконанн¤ завданн¤.  ер≥вник не вимагаЇ занадто багато в≥д прац≥вник≥в, але й не займаЇтьс¤ њх потуранн¤м.
  5.  оманда: кер≥вник повн≥стю прагне поЇднати ¤к ≥нтерес до усп≥ху виробництва, так ≥ увагу до потреб людей, намагаючись бути ≥ д≥ловим, ≥ люд¤ним. ” колектив≥ встановлюютьс¤ взаЇмов≥дносини дов≥ри ≥ поваги.

Ќе менш ц≥каве досл≥дженн¤ динам≥ки м≥жособист≥сних стосунк≥в у систем≥ "кер≥вник-п≥длеглий" запропонували ≥нш≥ два американц≥ ’ерс≥ ≥ Ѕланчард. ” рамках цього п≥дходу передбачалос¤, що ступ≥нь кер≥вництва п≥длеглим ≥ його емоц≥йна п≥дтримка залежить в≥д р≥вн¤ його профес≥йноњ зр≥лост≥, тобто ≥з ростом профес≥онал≥зму кер≥вник все менше керуЇ п≥длеглим, а все б≥льше його п≥дтримуЇ, всел¤ючи впевнен≥сть в його сили. ≤з дос¤гненн¤м середнього ≥ вищого р≥вн¤ прац≥вником кер≥вник не лише менше керуЇ, але й менше п≥дтримуЇ його, оск≥льки такий прац≥вник уже здатний сам контролювати себе, а скороченн¤ оп≥ки розц≥нюЇтьс¤ ¤к дов≥ра з боку кер≥вника.

“акий п≥дх≥д до проблеми дозвол¤Ї використати чотири види стосунк≥в в систем≥ "кер≥вник-п≥длеглий": наказ чи розпор¤дженн¤ (оптимально у випадку низького профес≥онал≥зму п≥длеглого, коли п≥длеглий не готовий до виконанн¤ завданн¤ ≥ не хоче брати на себе в≥дпов≥дальн≥сть); повчанн¤ (рекомендуЇтьс¤ використовувати на р≥вн≥ зр≥лост≥ прац≥вника в≥д низького до середнього: п≥длегл≥ ще не здатн≥, але вже готов≥ вз¤ти на себе в≥дпов≥дальн≥сть, тому необх≥дн≥ њм кер≥вництво ≥ п≥дтримка); турбота (ефективно на р≥вн≥ зр≥лост≥ в≥д середнього до високого, коли прац≥вник спроможний на виконанн¤ завданн¤, але психолог≥чно ще не готовий вз¤ти на себе в≥дпов≥дальн≥сть, тому чим сл≥д не ст≥льки керувати, ск≥льки в≥н потребуЇ п≥дтримки); делегуванн¤ (при високому р≥вн≥ профес≥йноњ зр≥лост≥ передбачаЇ передачу повноваженн¤ прац≥внику при слабкому управл≥нн≥ ≥ мал≥й п≥дтримц≥).

«алежн≥сть усп≥ху в≥д стилю кер≥вництва

Ќа основ≥ досл≥дженн¤ ви¤влено, що:

  1. усп≥шн≥сть (ефективн≥сть) роботи кер≥вника повТ¤зана ≥з стилем його управл≥нськоњ д≥¤льност≥;
  2. ви¤вом стилю д≥¤льност≥ кер≥вника Ї основн≥ управл≥нськ≥ ум≥нн¤;
  3. представники р≥зних стил≥в розр≥зн¤ютьс¤ за сп≥вв≥дношенн¤ми управл≥нських ум≥нь.

ќтже, за Ѕ.Ѕ. оссовим, стиль управл≥нн¤ визначаЇтьс¤, в основному, сп≥вв≥дношенн¤м управл≥нських ум≥нь ≥ особлив≥стю адаптац≥њ до посади кер≥вника.

«азначимо, що характерними особливост¤ми стилю управл≥нськоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ спри¤ють дос¤гненню усп≥ху, Ї так≥:

  1. оптимальний розпод≥л сил ≥ часу на орган≥зац≥ю д≥¤льност≥ колективу;
  2. в≥дданн¤ переваги повним способом вир≥шенн¤ проблеми (б≥льш важливо не те, ск≥льки часу витрачаЇтьс¤ на вир≥шенн¤, а те, ¤ким способом вир≥шив);
  3. творче мисленн¤ кер≥вника ¤к системотворча (обТЇднувальна) ознака модел≥ усп≥шного кер≥вництва;
  4. швидк≥сть сходженн¤ на посаду кер≥вника, адаптац≥¤ до незвичних умов, усп≥шне переборюванн¤ труднощ≥в.
  5. вм≥нн¤ ор≥Їнтуватис¤ на пол≥тичн≥ р≥шенн¤, законодавч≥ акти, ринок, сусп≥льну мораль, традиц≥њ ≥ моду тощо.

¬се перел≥чене вище маЇ м≥сце при будь-¤кому процес≥ кер≥вництва. јле вар≥ативн≥сть, акценти, сп≥вв≥дношенн¤ у процес≥ управл≥нн¤ будуть р≥зними в кожного кер≥вника, що ≥ становить стиль кер≥вництва.

Ћ≥тература

  1. √рищенко  . ., –учка ј.ј., —акада Ќ.ј. ”правление трудовым коллективом. Ц 2003.
  2. Kotter J. A force for change: how leadership differs from management.- New York, The Free Press. Ц 2005.
  3. ѕоршнев ј.√., ≈фремов ¬.—. ћенеджер ’’I века.  то он / ћенеджмент в –оссии и за рубежом.- є 4. - 1998.
  4. Ўекшн¤ —.¬. ”правление персоналом современной организации. - ћ., 1996.
  5. ўекин √.¬. ќсновы кадрового менеджмента: ”чебник. Ц 3-е изд., перераб. и доп. Ц  .: ћј”ѕ, 1999. Ц 288 с.

Ќазад в раздел

Ќа главную

Используются технологии uCoz