!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> ‘ормуванн¤ ≥м≥джу навчального закладу

‘ормуванн¤ ≥м≥джу навчального закладу

 азач≥нер ќ.—., слухач ≤ѕќ ’Ќѕ” ≥м. √.—.—ковороди,
’—Ў є87, учитель

√ромадсько-педагог≥чна думка нашого сусп≥льства давно вже дозр≥ла до розум≥нн¤ протир≥ч м≥ж гуман≥стичними ≥де¤ми сусп≥льства ≥ авторитарною системою осв≥ти. јле не ≥снувало правовоњ бази дл¤ побудови демократичноњ, гуман≥стичноњ школи.

“рансформац≥йн≥ зрушенн¤ у сусп≥льств≥, побудова новоњ держави актуал≥зували завданн¤ демократизац≥њ та гуман≥зац≥њ школи. ј тепер Ї ще й правова основа дл¤ реал≥зац≥њ цих завданьЧ«акон ”крањни Уѕро осв≥туФ.

” державн≥й нац≥ональн≥й програм≥ Уќсв≥таФЧУ”крањна ’’≤ стол≥тт¤Ф йдетьс¤ про те, що ≥снуюча в ”крањн≥ система осв≥ти перебуваЇ в кризовому стан≥, не задовольн¤Ї потреб, ¤к≥ постають перед нею в умовах розбудови украњнськоњ державност≥.

√оловна мета ѕрограми Ч визначенн¤ стратег≥њ розвитку осв≥ти в ”крањн≥ та створенн¤ життЇздатноњ системи безперервного навчанн¤ дл¤ дос¤гненн¤ високих осв≥тн≥х р≥вн≥в ≥ забезпеченн¤ можливостей пост≥йного духовного самовдосконаленн¤ особистост≥ ≥ формуванн¤ ≥нтелектуального потенц≥алу ¤к найвищоњ ц≥нност≥ нац≥њ.

—еред основних напр¤м≥в реал≥зац≥њ програмних завдань названо:

Чреорган≥зац≥ю ≥снуючих навчально-виховних заклад≥в та створенн¤ установ осв≥ти, навчально-виховних заклад≥в нового покол≥нн¤ (серед загальноосв≥тн≥х заклад≥в належне м≥сце мають пос≥сти школи нового типу: г≥мназ≥њ, л≥цењ, спец≥альн≥ заклади дл¤ обдарованих д≥тей, навчально-виховн≥ комплекси, нед≥льн≥, приватн≥ школи тощо. ¬они мають орган≥чно доповнювати загальноосв≥тн≥ школи);

Чстворенн¤ належноњ матер≥ально-техн≥чноњ бази шк≥л;

Чп≥дготовку новоњ генерац≥њ кер≥вник≥в, завд¤ки ¤ким заклад осв≥ти був би привабливим в очах батьк≥в, громадськост≥, ≥ викликав би бажанн¤ учн≥в навчатис¤ саме в т≥й, а не в ≥нш≥й школ≥, та ≥нших педагог≥чних кадр≥в, п≥двищенн¤ њх профес≥онал≥зму на вс≥х р≥вн¤х, громадськоњ в≥дпов≥дальност≥, п≥днесенн¤ соц≥ального статусу.

ѕр≥оритетн≥ напр¤ми розвитку загальноњ середньоњ осв≥ти пол¤гають у:

  • –еформуванн≥ зм≥сту осв≥ти, рац≥ональному розпод≥л≥ навчального навантаженн¤;
  • Ўирокому впровадженню нових технолог≥й навчанн¤;
  • «апровадженн≥ системи вар≥антного навчанн¤ в≥дпов≥дно до потреб ≥ зд≥бностей учн≥в;
  • ѕереход≥ на нов≥ орган≥зац≥йн≥ принципи шк≥льного буд≥вництва (розукрупненн¤ шк≥л-г≥гант≥в, створенн¤ безпечних умов навчанн¤ ≥ вихованн¤, можлив≥сть вид≥ленн¤ ¤к самост≥йних заклад≥в початковоњ, основноњ та старшоњ шк≥л) з урахуванн¤м рег≥ональних умов.

” нов≥й ф≥лософ≥њ осв≥ти стверджуЇтьс¤, що реформуванн¤ шк≥льноњ осв≥ти маЇ в≥дбуватис¤ на гуман≥стичних засадах, зокрема, утвердженн¤ головних ц≥нностей осв≥ти: дитина ¤к незм≥нна педагог≥чна ц≥нн≥сть, ≥ педагогЧздатний до њњ розвитку, соц≥ального захисту, збереженн¤ ≥ндив≥дуальност≥.

ќдним ≥з ефективних шл¤х≥в розвС¤занн¤ зазначених проблем, вважаЇ ¬.«оц, Ї в≥дкритт¤ в систем≥ загальноњ осв≥ти навчальних заклад≥в, ¤к≥ б забезпечували можливост≥ навчанн¤ учн≥в з р≥зними осв≥тн≥ми запитами ≥ р≥зними зд≥бност¤ми [5]. “ака школа маЇ в≥дпов≥дати принаймн≥ трьом критер≥¤м:

Чкритер≥ю гуман≥зму (до 1 класу приймаютьс¤ д≥ти без диференц≥ац≥њ њх за р≥внем п≥дготовки ≥ за р≥внем зд≥бностей, оск≥льки в цьому показнику, ¤к правило, ви¤вл¤ютьс¤ соц≥альний статус ≥ умови житт¤ с≥мСњ дитини);

Чкритер≥ю демократизму (на другому ступен≥ кожна дитина може себе випробувати у р≥зних галуз¤х навчанн¤ ≥ творчост≥, а на третьомуЧобрати форму ≥ зм≥ст навчанн¤: л≥цей, колег≥ум чи профес≥йну школу);

Чкритер≥ю в≥дпов≥дност≥ структур≥ державноњ системи навчанн¤, ¤ка пропонуЇ учн¤м р≥зн≥ вар≥анти навчальних план≥в ≥ принципово новий, демократичний п≥дх≥д до побудови навчального плану, що включаЇ ≥нвар≥антну чи вар≥антну частини.

ѕров≥дним напр¤мом у д≥¤льност≥ р≥зних тип≥в загальноосв≥тн≥х заклад≥в мають стати пошук, навчанн¤ ≥ вихованн¤ обдарованоњ особистост≥, здатноњ самост≥йно д≥¤ти ≥ приймати р≥шенн¤ у динам≥чних нестандартних ситуац≥¤х.

” звС¤зку з ситуац≥Їю, ¤ка склалас¤ на ринку осв≥тн≥х послуг ¤к н≥коли гостро стоњть питанн¤ про формуванн¤ ≥м≥джу навчального закладу.

¬ сучасних умовах шк≥льна осв≥та опинилась перед вибором нових пр≥оритет≥в: спец≥ал≥зац≥њ, диференц≥ац≥њ, ≥нформатизац≥њ, проф≥л≥зац≥њ, гуман≥зац≥њ ≥ т.п.  ожен директор ≥ його педагог≥чний колектив мр≥ють, щоб на њхн≥й школ≥ лежала печатка ¤скравоњ ≥ндив≥дуальност≥, щоб вона вид≥л¤лас¤ серед ≥нших, викликала бажанн¤ влаштуватис¤ на роботу чи вчитис¤ саме в н≥й.

—т≥йкий позитивний ≥м≥дж школи сьогодн≥ можна розгл¤дати ¤к важливий сучасний компонент методичного продукту школи ≥ ¤к додатковий ресурс управл≥нн¤, ресурс розвитку осв≥тнього закладу.

ЎколаЧце в≥дкрита, повТ¤зана з багатьма сусп≥льними ≥нститутами соц≥ально-педагог≥чна система, про ¤ку дедал≥ част≥ше говор¤ть ¤к про сферу послуг.

ѕ≥д ≥м≥джем навчального закладу ми розум≥Їмо емоц≥йно забарвлений образ, ¤кий утворивс¤ у масов≥й св≥домост≥ ≥ ¤кий визначаЇтьс¤ сп≥вв≥дношенн¤м м≥ж р≥зними сторонами його д≥¤льност≥ та транслюЇтьс¤ у зовн≥шнЇ середовище.

‘ормуванн¤ ≥м≥джу навчальноњ установи Ч це процес, у ход≥ ¤кого створюЇтьс¤ ¤кийсь спланований образ на основ≥ на¤вних ресурс≥в. ћетою створенн¤ ≥м≥джу Ї п≥двищенн¤ конкурентноздатност≥, залученн¤ ≥нвестиц≥й, встановленн¤ та розширенн¤ партнерських звС¤зк≥в.

≈фективн≥сть роботи навчального закладу маЇ в першу чергу визначатис¤ учн¤ми та њхн≥ми батьками, а пот≥м уже тими надструктурами, ¤к≥ сто¤ть над школою. Ўкола маЇ перетворитис¤ на заклад, у ¤кому головною турботою вс≥х буде особист≥сть дитини, њњ самопочутт¤ та становище.

ѕотреба формуванн¤ ≤Ў визначаЇтьс¤ такими причинами:

  • складна демограф≥чна ситуац≥¤ п≥дсилюЇ конкуренц≥ю серед осв≥тн≥х заклад≥в одн≥Їњ територ≥њ в боротьб≥ за наб≥р учн≥в ≥ збереженн¤ контингенту;
  • сильний позитивний ≥м≥дж полегшуЇ доступ осв≥тнього закладу до кращих ресурс≥в: ф≥нансових, ≥нформац≥йних, людських тощо;
  • маючи сформований позитивний ≥м≥дж, осв≥тн≥й заклад за р≥вних умов стаЇ приваблив≥шим дл¤ педагог≥в, адже може забезпечити њм стаб≥льн≥сть ≥ соц≥альний захист, задоволен≥сть працею ≥ профес≥йний розвиток;
  • ст≥йкий позитивний ≥м≥дж даЇ ефект придбанн¤ осв≥тн≥м закладом певноњ сили, тобто створюЇ запас дов≥ри до всього, що в≥дбуваЇтьс¤ в ст≥нах закладу, зокрема й до ≥нновац≥йних процес≥в.

јнал≥з к≥лькох технолог≥й формуванн¤ ≥м≥джу орган≥зац≥њ, розроблених р≥зними авторами (ƒаниленко Ћ.¬., ѕ≥скунов ћ.—., —амох≥н ћ.ё. та ≥н.) даЇ п≥дстави вважати, що алгоритм створенн¤ ≤Ў може м≥стити:

  • ви¤вленн¤ в соц≥альних груп, зац≥кавлених у наданн≥ осв≥тн≥х послуг, њхн≥х у¤влень про школу;
  • ви¤вленн¤ актуальних проблем ≥ оч≥кувань аудитор≥њ;
  • конструюванн¤ ≤Ў, розробка стратег≥њ формуванн¤ ≤Ў;
  • безпосереднЇ формуванн¤ ≤Ў;
  • контроль пром≥жних результат≥в, коригуванн¤;
  • мон≥торинг сформованого ≤Ў.

‘ормуванн¤ дит¤чого колективу з його Ђсистемою перспективних л≥н≥йї ≥ в≥дчутт¤м Ђзавтрашньоњ радост≥ї, скр≥пленого Ђсоц≥альним клеЇмї ≥з працездатност≥, в≥дпов≥дальност≥, св≥домоњ дисципл≥ни в ≥мТ¤ сп≥льноњ важливоњ справи,Чось, на погл¤д ≤.«уЇвськоњ, одна з найважлив≥ших умов створенн¤ власного ≥мен≥, власного обличч¤ осв≥тнього закладу [6].

≤.«уЇвська пропонуЇ вид≥лити 3 етапи формуванн¤ ≥ утвердженн¤ ≤Ў (внутр≥шнього та зовн≥шнього).

ѕочаток ц≥леспр¤мованоњ роботи з формуванн¤ ≤Ў

¬нутр≥шн≥й ≤Ў на цьому етап≥ лише формуЇтьс¤ (коригуЇтьс¤). √оловн≥ завданн¤, ¤к≥ потр≥бно вир≥шувати в цей час усередин≥ школи:

  • виробленн¤ педколективом сп≥льного баченн¤ перспектив, визначенн¤ ≥ формулюванн¤ м≥с≥њ школи, њњ терм≥нових та перспективних ц≥лей, складанн¤ план≥в д≥¤льност≥;
  • анал≥з сформованоњ шк≥льноњ культури з њњ системою ц≥нностей;
  • ви¤вленн¤ оч≥кувань основних Ђкл≥Їнт≥вї школиЧучн≥в ≥ њхн≥х батьк≥в;
  • розробка загального стилю (зовн≥шн≥х атрибут≥в осв≥тнього закладу й етики педагог≥чноњ взаЇмод≥њ).

«овн≥шн≥й ≥м≥дж водночас вимагаЇ таких д≥й:

  • розробка (чи коригуванн¤) в≥зуальних ≥ д≥¤льних елемент≥в зовн≥шньоњ атрибутики дл¤ демонстрац≥њ духу Їдност≥, корпоративност≥, дл¤ формуванн¤ п≥знаваного на ринку осв≥тн≥х послуг образу;
  • рекламна продукц≥¤, що випускаЇтьс¤ школою, робить наголос на ун≥кальност≥ пропонованих школою послуг, п≥дкреслюЇ њхню ¤к≥сн≥сть.

јктивне формуванн¤ ≤Ў

¬нутр≥шн≥й ≤Ў у цей час м≥стить наступне:

  • робота над упровадженн¤м ≥ зм≥цненн¤м традиц≥й шкли серед сп≥вроб≥тник≥в дл¤ створенн¤ корпоративного духу;
  • формуванн¤ системи стимул≥в створенн¤ позитивного ≥м≥джу, що пол¤гаЇ в розробц≥ психолог≥чних, соц≥альних ≥ економ≥чних механ≥зм≥в заохоченн¤ член≥в колективу до цього процесу;
  • створенн¤ загального стилю прим≥щень школиЧв≥дпов≥дно до њњ традиц≥й, особливостей д≥¤льност≥ ≥ ф≥нансових можливостей.

«овн≥шн≥й ≤Ў спр¤мований на:

  • виготовленн¤ р≥зноман≥тних рекламних засоб≥в дл¤ актуал≥зац≥њ ≤Ў: рекламн≥ ≥нформац≥йн≥ матер≥али, сувен≥рна продукц≥¤;
  • використанн¤ можливостей рад≥о, телебаченн¤ дл¤ пропаганди дос¤гнень школи;
  • активне використанн¤ зовн≥шньоњ атрибутики школи будь-¤коњ ≥м≥джевоњ д≥¤льност≥;
  • початок звТ¤зк≥в ≥з громадськ≥стю, проведенн¤ п≥ар-заход≥в: орган≥зац≥¤ дн≥в в≥дкритих дверей, презентац≥й, участь у спец≥ал≥зованих виставках, ¤рмарках осв≥ти;
  • орган≥зац≥¤ заход≥в дл¤ аудитор≥й, у ¤ких зац≥кавлений навчальний заклад, куруванн¤ виховних ≥ осв≥тн≥х заклад≥в, що виховують ≥ навчають майбутн≥х учн≥в тощо;
  • створенн¤ власного сайту в ≤нтернет≥ ¤к проекту, у ход≥ ¤кого може д≥¤ти рекламний майданчик, де формуватиметьс¤ доброзичливий ≥м≥дж закладу;
  • активна соц≥альна реклама, де демонструЇтьс¤ турбота про нове покол≥нн¤ через функц≥онуванн¤ дит¤чих та юнацьких орган≥зац≥й, через конкретну д≥¤льн≥сть ≥з збереженн¤ та зм≥цненн¤ здоровТ¤ учн≥в, через звТ¤зки школи з р≥зними соц≥альними ≥нститутами, ¬Ќ« тощо, через створенн¤ умов дл¤ творчого розвитку;
  • акцент у реклам≥ на стаб≥льн≥й д≥¤льност≥ школи, забезпеченн¤ регул¤рних ≥ продуктивних звТ¤зк≥в ≥з випускниками р≥зних рок≥в;
  • орган≥зац≥¤ пост≥йного зворотного звТ¤зку дл¤ анал≥зу ефективност≥ проведених заход≥в.

ѕ≥дтримка, коригуванн¤ й оновленн¤ сформованого ≤Ў

 еруванн¤ процесом п≥дтримки, коригуванн¤ й оновленн¤ внутр≥шнього ≤Ў на цьому етап≥ пол¤гаЇ в:

  • стимулюванн≥ ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥, дл¤ чого персонал активно залучаЇтьс¤ до р≥зних курс≥в п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ, перепроф≥люванн¤, конкурс≥в, проект≥в тощо;
  • створенн¤ напр¤мк≥в д≥¤льност≥, ¤к таких, що вписуютьс¤ в загальний стиль школи, так ≥ абсолютно новаторських;
  • пост≥йна п≥дтримка пр¤мого ≥ зворотного звТ¤зку з≥ споживачами осв≥тн≥х послуг.

“аким чином, щоб та чи ≥нша школа стала привабливою, мала св≥й неповторний сформований образ, насамперед вона повинна мати:

  • ч≥тко визначен≥ пр≥оритети, власну ф≥лософ≥ю, своЇ баченн¤ майбутнього, сформульоване в м≥с≥њ школи;
  • ун≥кальну, неповторну, особливу систему ц≥нностей, звичањв, традиц≥й, стил≥в повед≥нки, названу шк≥льною культурою;
  • р≥зноман≥тн≥ ≥ ¤к≥сн≥ осв≥тн≥ послуги;
  • ориг≥нальну систему виховноњ роботи;
  • звТ¤зки ≥з закладами додатковоњ осв≥ти, ¬Ќ«, р≥зними соц≥альними ≥нститутами ≥ т.≥н.;
  • ¤скрав≥, п≥знавальн≥, вчасно поновлюван≥ ≥нформац≥йн≥ матер≥али, призначен≥ дл¤ зовн≥шньоњ презентац≥њ;
  • систему ц≥льовоњ подач≥ ≥нформац≥њ споживачам про св≥й потенц≥ал, усп≥хи ≥ пропонован≥ осв≥тн≥ послуги.

ќсновними методами формуванн¤ ≤Ў Ї: ефективн≥ п≥ар-заходи (дн≥ в≥дкритих дверей, презентац≥њ ≥ виставки осв≥тн≥х послуг, публ≥кац≥њ в «ћ≤ ≥ т.д.); благоустр≥й буд≥вл≥ та територ≥њ школи, п≥двищенн¤ педагог≥чноњ культури педколективу ≥ всього персоналу школи.

—формований позитивний ≤Ў допоможе вир≥шити низку завдань:

  • зб≥льшити приваблив≥сть школиЧу першу чергу дл¤ батьк≥в, учн≥в ≥ персоналу;
  • п≥двищити ефективн≥сть заход≥в з ≥нформуванн¤ населенн¤ про нов≥ осв≥тн≥ послуги;
  • полегшити впровадженн¤ нових осв≥тн≥х послуг;
  • п≥двищити р≥вень орган≥зац≥йноњ культури школи;
  • пол≥пшити соц≥ально-психолог≥чний м≥крокл≥мат у шк≥льному колектив≥.

як насл≥док, створений спри¤тливий ≥м≥дж осв≥тнього закладу може стати своЇр≥дним показником р≥вн¤ розвитку всього закладу, оц≥нки перспективност≥ його починань, зр≥лост≥ ≥ профес≥онал≥зму всього колективу, своЇчасност≥ методичного продукту та креативност≥ методичноњ роботи в школ≥.

“аким чином, можна вид≥лити наступн≥ основн≥ етапи формуванн¤ ≥м≥джу:

  • јнал≥з зовн≥шнього середовища; вид≥ленн¤ ц≥льовоњ групи, до ¤коњ буде звернений ≥м≥дж;
  • јнал≥з зовн≥шн≥х ресурс≥в; визначенн¤ завдань та њх класиф≥кац≥¤ (зм≥стов≥, орган≥зац≥йно-результативн≥ тощо);
  • ћотивац≥¤ учасник≥в проекту;
  • ¬и¤вленн¤ сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж складовими ≥м≥джу: науковий, осв≥тн≥й, сусп≥льний;
  • ¬изначенн¤ принцип≥в формуванн¤ ≥м≥джу;
  • –озробка технолог≥њ формуванн¤ кожноњ складовоњ ≥м≥джу;
  • јнал≥з в≥дпов≥дност≥ отриманого ≥м≥джу оч≥куваному результату.

≤м≥дж осв≥тньоњ установи ¤к позитивний образ може бути сформований лише у випадку наданн¤ ¤к≥сних послуг споживачу.

“ехнолог≥¤ формуванн¤ ≥м≥джу повинна включати орган≥зац≥ю просуванн¤ ≥нформац≥њ (форми, канали, пер≥одичн≥сть, дозуванн¤), систему зворотного звС¤зку (д≥агностика пром≥жних результат≥в, коригуванн¤, прогностична оц≥нка).

ћодерн≥зувати школу означаЇ оновити вс≥ компоненти њњ д≥¤льност≥, знайти нов≥ розвС¤зки старих проблем, запропонувати св≥ж≥ орган≥зован≥ ≥дењ, реал≥зац≥¤ ¤ких вдихне сили у житт¤ школи [4].

ћ.√урС¤нова умовно под≥л¤Ї резерви модерн≥зац≥њ шк≥л на 2 групи: зовн≥шн≥ та внутр≥шн≥ [там само]. ƒо числа зовн≥шн≥х вона в≥дносить ≥нтегративн≥ модел≥ осв≥тн≥х заклад≥в. ¬нутр≥шн≥ ресурси, ¤к стверджуЇ автор, слабо використовуютьс¤ практикою. ѕроте серед них вона називаЇ розвиток шк≥льноњ додатковоњ осв≥ти, а також ф≥нансуванн¤ школи з урахуванн¤м виконанн¤ нею соц≥окультурних функц≥й.

ќтже, створенн¤ ≥м≥джу навчального закладу Ї одн≥Їю ≥з складових модерн≥зац≥њ системи осв≥ти.

“аким чином, необх≥дн≥сть формуванн¤ ≥м≥джу осв≥тньоњ установи визначаЇтьс¤:

Чскладною демограф≥чною ситуац≥Їю в систем≥ загальноњ середньоњ осв≥ти;

Чдиференц≥ац≥Їю та вар≥ативн≥стю системи загальноњ середньоњ осв≥ти;

Чскладн≥стю вибору напр¤мк≥в та перспектив самовизначенн¤ школ¤р≥в;

Чбагато чисельними запитами соц≥альноњ практики;

Чпотребою осв≥тньоњ та управл≥нськоњ практики у формуванн≥ у¤влень про школу;

Чна¤вн≥стю досв≥ду роботи осв≥тн≥х установ у дан≥й галуз≥.

ѕобудова ≥м≥джу навчального закладу ¤к Уемоц≥йно забарвленого образу школи, часто св≥домо сформованого, ¤кий маЇ ц≥леспр¤мовано задан≥ характеристики та ¤кий покликаний психолог≥чно впливати на конкретн≥ групи учн≥в та њх батьк≥вФ [14] передбачаЇ розвС¤занн¤ р¤ду задач:

  1. вивченн¤ сусп≥льноњ думки всередин≥ школи з метою зС¤суванн¤ задоволеност≥ школою вчител¤ми, учн¤ми, батьками;
  2. розповсюдженн¤ новин, повС¤заних ≥з розвитком ≥нновац≥йних процес≥вЧпроцес≥в розробки, впровадженн¤ педагог≥чних новинок;
  3. забезпеченн¤ на¤вност≥ под≥й у д≥¤льност≥ навчального закладуЧвстановленн¤ ефективного зворотного звС¤зку з зовн≥шн≥м середовищем. –озвС¤занн¤ даного завданн¤ Ї реал≥зац≥¤ одного з постулат≥в формуванн¤ сусп≥льноњ думки: Удумка б≥льше визначаЇтьс¤ под≥¤ми, н≥ж словамиФ [10];
  4. розробка ≥нформац≥йного матер≥алу, ¤кий маЇ бути доступним, зрозум≥лим, в≥дображати позитивн≥ зм≥ни у шк≥льному житт≥, демонструвати дос¤гненн¤ школи, отриман≥ в процес≥ зм≥н.

ƒосл≥дженн¤ учених, анал≥з л≥тератури показують, що значущою характеристикою сучасноњ школи виступаЇ њњ образ, ¤кий складаЇтьс¤ чи вже складений, основу ¤кого складають:

Чм≥с≥¤ осв≥тньоњ установи, њњ пр≥оритети;

Чшк≥льна культураЧособлива система ц≥нностей, звичањв, традиц≥й, стил≥в повед≥нки конкретного навчального закладу;

Чвиди та ¤к≥сть осв≥тн≥х послуг даноњ школи;

Чна¤вн≥сть та функц≥онуванн¤ дит¤чих та юнацьких орган≥зац≥й;

ЧзвС¤зки школи з р≥зними соц≥альними ≥нститутами, вищими навчальними закладами тощо;

Чвнесок навчального закладу в розвиток: осв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в, њхньоњ вихованост≥; псих≥чних функц≥й; творчих зд≥бностей; формуванн¤ здорового способу житт¤.

“аким чином, ≥м≥дж навчального закладу, ¤кий ц≥леспр¤мовано створюЇтьс¤, ¤вл¤Ї собою не наб≥р випадкових компонент≥в, а струнку систему взаЇмоповС¤заних ¤костей, ≥нтегративну сукупн≥сть характеристик.

—. —ушко у робот≥ У—учасна модель управл≥нн¤ г≥мназ≥ЇюФ [17] вид≥л¤Ї так≥ напр¤мки формуванн¤ позитивного ≥м≥джу закладу осв≥ти:

  1. Увнутр≥шн≥йФЧу процес≥ формуванн¤ творчого середовища та соц≥ально-психолог≥чного настрою в колектив≥, а саме:
    обірунтуванн¤ та впровадженн¤ ≥нновац≥йних п≥дход≥в до д≥¤льност≥ член≥в адм≥н≥страц≥њ, вчител≥в, учн≥в (конкурси, презентац≥њ, тощо);
    формуванн¤ творчоњ Ууправл≥нськоњ командиФ, налагодженн¤ оптимальних м≥жособист≥сних стосунк≥в у колектив≥, становленн¤ УдухуФ навчального закладу, почутт¤ патр≥отизму у вчител≥в та учн≥в;
  2. Узовн≥шн≥йФЧпри взаЇмод≥њ закладу осв≥ти з соц≥альним середовищем, передус≥м у м≥ст≥, район≥, област≥ (розробка символ≥ки, атрибутики, форми од¤гу, бланк≥в, грамот, перех≥д з одного ступен¤ навчанн¤ на ≥нший; оформленн¤ прим≥щенн¤, п≥дготовка д≥лових папер≥в, ≥нформац≥йних проект≥в, буклет≥в, презентац≥й навчального закладу, розробка проекту його розвитку).

 р≥м того, —.—ушко окреслюЇ наступн≥ етапи формуванн¤ позитивного ≥м≥джу навчального закладу:

  1. ѕочатковий ≥м≥дж (створенн¤ особистого ≥м≥джу кер≥вника, власноњ концепц≥њ закладу осв≥ти, ¤ка приваблювала б новизною та актуальн≥стю; робота з кадрами, доб≥р њх та розстановка; укладанн¤ угод ≥з вузами, створенн¤ оптимальних умов, ¤к≥ забезпечували б ун≥версальн≥сть та ел≥тарн≥сть осв≥ти).
  2. ѕрогресуючий ≥м≥дж (заходи щодо створенн¤ реклами через засоби масовоњ ≥нформац≥њ).
  3. —талий ≥м≥дж (ст≥йка позитивна сусп≥льна думка, сформована за допомогою фактичних даних за п≥дсумками високих результат≥в навчанн¤; акредитац≥¤ чи л≥цензуванн¤ державноњ програми; загальновизнана попул¤рн≥сть).

≤.«уЇвська [6] говорить про те, що позитивний ≥м≥дж навчального закладу визначають:

  • Ќа¤вн≥сть довгостроковоњ осв≥тньоњ стратег≥њ;
  • —при¤тливий морально-психолог≥чний кл≥мат у колектив≥;
  • «ахоплений, небайдужий, профес≥йний педагог≥чний колектив;
  • Ќа¤вн≥сть обСЇднаного дит¤чого колективу та його кер≥вних орган≥в;
  •  ульт колективних традиц≥й, проведенн¤ Ус≥мейнихФ св¤т;
  • ѕост≥йний саморозвиток колективу, обСЇднанн¤ сп≥льною справою дит¤чого, батьк≥вського ≥ вчительського колектив≥в;
  • Ќа¤вн≥сть ¤скравоњ зовн≥шньоњ атрибутики: дев≥з, прапор, елементи форми в од¤з≥, власний сайт в ≤нтернет≥ тощо.

¬насл≥док цього ≤.«уЇвська вид≥л¤Ї пост≥йн≥ ≥ перем≥нн≥ складники позитивного ≥м≥джу школи.

ƒо числа пост≥йних ≥м≥джу належать:

  • „≥тке визначенн¤ педагог≥чним колективом м≥с≥њ та концепц≥њ осв≥тнього закладу;
  • ќптим≥стичний настрой та доброзичливий м≥крокл≥мат у вчительському та дит¤чому колективах;
  • ѕедагог≥чна, соц≥альна й управл≥нська компетентн≥сть сп≥вроб≥тник≥в;
  • —формований образ кер≥вника-профес≥оналаЧл≥дера, особистост≥ ¤скравоњ, захопленоњ, котра волод≥Ї неформальним авторитетом, здатноњ надихнути колектив на дос¤гненн¤ високоњ мети;
  • ≈фективна орган≥зац≥йна культура школи, що включаЇ под≥люван≥ вс≥ма норми, ц≥нност≥, певну ф≥лософ≥ю керуванн¤, весь спектр погл¤д≥в, в≥дносин, ¤к≥ визначають специф≥ку поводженн¤ колективу в ц≥лому;
  • як≥сть осв≥тн≥х послуг;
  • Ќа¤вн≥сть ≥ функц≥онуванн¤ дит¤чих громадських орган≥зац≥й;
  • «вС¤зки школи з р≥зними соц≥альними ≥нститутами, ¬Ќ« та ≥н.;
  • ¬несок навчального закладу в розвиток осв≥тньоњ п≥дготовки учн≥в, њхньоњ вихованост≥, псих≥чних функц≥й, творчих зд≥бностей, формуванн¤ здорового способу житт¤;
  • “урбота адм≥н≥страц≥њ про наданн¤ своЇчасноњ актуальноњ психолог≥чноњ допомоги окремим учасникам осв≥тнього процесу;
  • Ќа¤вн≥сть ¤скравоњ зовн≥шньоњ символ≥ки.

ƒо числа перем≥нних ≥м≥джу ≤.«уЇвська в≥дносить:

  • «м≥ст м≥с≥њ та пр≥оритети навчального закладу;
  • ¬иди осв≥тн≥х послуг;
  • ћатер≥альну базу закладу.

 р≥м того, головними критер≥¤ми комун≥кативноњ (≥нформац≥йноњ) ефективност≥ заход≥в щодо створенн¤ позитивного ≥м≥джу школи, на думку автора, Ї:

  1. —туп≥нь по≥нформованост≥ споживача (опитуванн¤ сусп≥льноњ думки про р≥зн≥ позитивн≥ аспекти д≥¤льност≥ школи);
  2. –озум≥нн¤;
  3. —тавленн¤ до школи;
  4. ѕрихильн≥сть ≥ д≥¤. ѕоказниками у даному раз≥ Ї: наб≥р учн≥в у перш≥ та дес¤т≥ класи (¤к демонстрац≥¤ бажанн¤ вчитис¤ саме в ц≥й школ≥); плинн≥сть кадр≥в (¤к показник стаб≥льност≥ колективу).

¬арто в≥дзначити, що складов≥ ≥м≥джу важко ранжувати, оск≥льки в залежност≥ в≥д конкретних потреб р≥зних груп, ¤к≥ звертаютьс¤ до послуг осв≥тньоњ установи, значущ≥сть одного й того ж компоненту ≥м≥джу школи коливатиметьс¤. «а даними досл≥джень [14] пров≥дними компонентами ≥м≥джу навчального закладу Ї:

Чдл¤ учн≥в початковоњ школи та њх батьк≥вЧобраз класного кер≥вника;

Чдл¤ старшокласник≥вЧобраз учител¤-предметника, образ директора;

Чдл¤ батьк≥в ≥з вищою осв≥тоюЧу¤вленн¤ про ¤к≥сть осв≥ти, стиль роботи школи;

Чдл¤ батьк≥в д≥тей ≥з послабленим здоровС¤мЧкомфортн≥сть шк≥льного середовища.

“аким чином, на п≥дстав≥ вищезазначеного можна зробити висновок про те, що створенн¤ позитивного ≥м≥джу школиЧскладний ≥ тривалий процес формуванн¤ м≥цноњ ≥ високоњ репутац≥њ, привабливост≥, створенн¤ ситуац≥њ усп≥ху на вс≥х р≥вн¤х роботи школи.

ќц≥нити позитивний ≥м≥дж школи можна за допомогою ≥ндикаторноњ оц≥нки ≥м≥джу (Ќ.∆ар≥кова).«а њњ методикою репутац≥¤ орган≥зац≥њ оц≥нюЇтьс¤ за допомогою ≥ндикатор≥в. ¬ид≥л¤ють три групи комплексних ≥ндикатор≥в, що у свою чергу складаютьс¤ з низки одиничних.

  1. ѕерший корпоративний ≥ндикаторЧвнутр≥шн≥й ≥м≥джЧЇ комплексним ≥ндикатором, визначаЇ внутр≥шнЇ середовище орган≥зац≥њ ≥ под≥л¤Їтьс¤ на одиничн≥ ≥ндикатори: в≥ддан≥сть сп≥вроб≥тник≥в, моральний кл≥мат колективу, визнанн¤ вс≥ма ц≥лей ≥ стратег≥њ орган≥зац≥њ, розвинута система стимулюванн¤ персоналу, ¤к≥сн≥ умови прац≥ тощо.
  2. ƒругий комплексний ≥ндикаторЧспоживчий. ¬≥н визначаЇтьс¤ ринковим середовищем ≥ характеризуЇ зовн≥шн≥й ≥м≥дж орган≥зац≥њ; найменш контрольований, м≥стить так≥ ≥ндикатори, ¤к: загальна попул¤рн≥сть ≥ репутац≥¤, швидк≥сть реагуванн¤ на запити споживач≥в, ≥нновац≥йн≥сть, престиж ≥ ¤к≥сть послуг, обс¤г серв≥су ≥ т.д.
  3. Ќаступний важливий ≥ндикатор ≥м≥джу орган≥зац≥њЧпартнерський, що складаЇтьс¤ ≥з показник≥в: дотриманн¤ терм≥н≥в ≥ умов за догов≥рними зобовТ¤занн¤ми, р≥вень зовн≥шн≥х звТ¤зк≥в, конкурентний статус тощо.

ќц≥нка показник≥в ≥м≥джу проводитьс¤ за допомогою бального методу, де +5Чнайвищий бал, -5Чнайнижчий бал, 0Ч¤кщо школа не використовуЇ даний показник у формуванн≥ ≥м≥джу. “ут можлив≥ так≥ оц≥нн≥ пон¤тт¤, ¤к позитивний / негативний, розмитий ≥м≥дж.

 омпоненти створенн¤ позитивного образу сучасного навчального закладу.

ќдним ≥з компонент≥в створенн¤ позитивного образу сучасного навчального закладу Ї проблема створенн¤ позитивного образу кер≥вника школи.

ќдне з основних завдань сучасного директора школиЧсформувати готовн≥сть педагог≥в до ≥нновац≥йних пошук≥в, надати можлив≥сть самост≥йно визначити стратег≥чн≥ напр¤мки у розвитку навчально-виховного процесу в школ≥. ÷е дасть можлив≥сть навчальному закладу мати ≥ндив≥дуальний шл¤х розвитку, своЇ обличч¤.

Ќин≥шн≥й кер≥вник школи повинен бути Уд≥алог≥стомФ. ѕон¤тт¤ Укер≥вник-д≥алог≥стФ, на погл¤д ≤.≤.—труковоњ [16], ≥ Ї т≥Їю зерниною, ¤ка м≥стить у соб≥ енерг≥ю, здатну трансформувати осв≥тн≥й прост≥р ”крањни в≥дпов≥дно до вимог ’’≤ стол≥тт¤. ÷е, перш за все, особист≥сть, ¤ка здатна працювати в команд≥, робити акценти на партнерств≥ ≥ сп≥впрац≥.

≤.Ћитвинов зазначаЇ, що один ≥з показник≥в усп≥шноњ д≥¤льност≥ кер≥вникаЧце р≥вень сформованост≥ в колектив≥ спри¤тливого психолог≥чного кл≥мату [10]. ќсновн≥ складов≥ соц≥ально-психолог≥чного кл≥мату школи, зг≥дно його думки, виражаютьс¤ у р≥вн≥ задоволеност≥:

  • —тилем кер≥вництва та особист≥стю кер≥вника;
  • ћ≥жособист≥сними стосунками з колегами;
  • —тосунками з учн¤ми;
  • ”мовами прац≥ та побуту.

«г≥дно останн≥х розробок у ц≥й галуз≥, створенн¤ позитивного образу кер≥вника школи повинно зд≥йснюватис¤ по трьом основним напр¤мкам його профес≥йноњ д≥¤льност≥ [9]:

  • —оц≥ально-економ≥чн≥й сфер≥ д≥¤льност≥ кер≥вника школи;
  • “ехн≥ко-технолог≥чн≥й профес≥йноњ д≥¤льност≥ кер≥вника школи;
  • ќрган≥зац≥йно-управл≥нськоњ профес≥йноњ д≥¤льност≥ кер≥вника школи.

—учасному директоров≥ школи необх≥дно знати, що особистий ≥м≥дж не призначають, а працюють над ним.

«г≥дно думки учених, програма створенн¤ позитивного ≥м≥джу кер≥вника школи може складатис¤ з чотирьох етап≥в [4].

ѕерший етапЧвивченн¤ себе. ѕеред тим, ¤к створювати ¤кийсь певний ≥м≥дж, необх≥дно обТЇктивно оц≥нити своњ зовн≥шн≥ дан≥, ¤к≥ включають в себе й ф≥зичн≥ показники.

ƒругий етапЧвизначенн¤ психолог≥чного портрету в зовн≥шньому образ≥. ’арактер, темперамент, риси особистост≥ кер≥вникаЧусе це маЇ значенн¤ дл¤ створенн¤ позитивного образу директора школи.

“рет≥й етапЧв≥дпов≥дн≥сть ≥м≥джу кер≥вника т≥й життЇв≥й рол≥, ¤ку кер≥вник соб≥ обрав.

„етвертий етапЧдомогтис¤ в≥дпов≥дност≥ ф≥зичного та психолог≥чного стану та зовн≥шнього вигл¤ду: од¤г, зач≥ска, манера розмовл¤ти.

”чен≥ в≥дм≥чають де¤к≥ фактори, ¤к≥ перешкоджають створенню гарноњ сучасноњ школи. ÷е так≥:

  1. ’ибн≥ у¤вленн¤ про процеси, ¤к≥ прот≥кають в школ≥, в≥дсутн≥сть рефлекс≥њ власноњ д≥¤льност≥, роз'Їднан≥сть педагог≥чного колективу та в≥дсутн≥сть Їдиного погл¤ду на вихованн¤ та навчанн¤.
  2. ¬≥дсутн≥сть Їдност≥ адм≥н≥страц≥њ, неправильне поЇднанн¤ педагог≥чних вимог та свободи розвитку дитини, невм≥нн¤ добирати та вирощувати кадри, невм≥нн¤ делегувати управл≥нськ≥ функц≥њ.
  3. Ќевм≥нн¤ працювати в культур≥ управл≥нн¤, навчанн¤ та вихованн¤ усп≥хом, фронтальн≥ форми взаЇмод≥њ превалюють над ≥ндив≥дуальною роботою.
  4. Ќевм≥нн¤ долати стомлен≥сть колективу, накопиченн¤ негативних напружень та тривог.
  5. Ќевм≥нн¤ бачити та п≥дтримувати зовн≥шню та внутр≥шню ц≥нн≥сть традиц≥й.
  6. —лабка психолог≥чна п≥дготовлен≥сть кер≥вника та педагог≥в.
  7. ” школ≥ р≥зко зростаЇ роль контролю, мон≥торингу, анал≥зу, п≥сл¤ ¤ких зазвичай не сл≥дуЇ ≥ндив≥дуальна п≥дтримка педагога.
  8. Ќевдал≥ способи керуванн¤ школою: управл≥нн¤ за допомогою докор≥в; управл≥нн¤ Ђвсл≥д пот¤гу, ¤кий в≥дТњхавї, управл≥нн¤ через Ђздалос¤ї, управл≥нн¤ методом спроб та помилок; управл≥нн¤, основане на певних особист≥сно-≥ндив≥дуальних рисах характеру чи Ђнатуриї кер≥вника.

ќтже, новий тип кер≥вника на етап≥ удосконаленн¤ ус≥Їњ системи осв≥ти передбачаЇ набутт¤ ним таких вм≥нь:

  • «осередженн¤ уваги не т≥льки на результатах, а й на процес≥ та стосунках;
  • ѕошук оптимального р≥вн¤ залученн¤ член≥в колективу до процесу прийн¤тт¤ р≥шень;
  • ѕолегшенн¤ (фасил≥тац≥¤) процесу дос¤гненн¤ поставлених задач;
  • ¬иробленн¤ надихаючого баченн¤ майбутнього та вм≥нн¤ д≥литис¤ ним з ≥ншими членами команди;
  •  реативн≥сть ¤к л≥дера та наставника;
  • ƒ≥алог≥чн≥сть у сп≥лкуванн≥ з учн¤ми та вчител¤ми.

«ростаючого значенн¤ у формуванн≥ ≥м≥джу набуваЇ розвиток внутр≥шн≥х комун≥кац≥й орган≥зац≥њ ≥, перш за все, стосунки з персоналом, ¤кий визначаЇ б≥льш≥сть параметр≥в ≥м≥джу орган≥зац≥њ: це ≥ п≥двищенн¤ мотивац≥њ прац≥ прац≥вник≥в, њх квал≥ф≥кац≥њ, демократичн≥сть в управл≥нн≥, розвиток зворотного зв'¤зку кер≥вництва, у тому числ≥ ≥ через анкетуванн¤, ум≥нн¤ д≥¤ти у р≥зних кризових ситуац≥¤х ≥ т.д.

ƒух школи. ћ≥с≥¤ школи.  онцепц≥¤ њњ розвитку. ¬се це обумовлено в першу чергу також особист≥стю вчител¤. —аме в≥д нього в першу чергу залежить, чи осв≥тн¤ установа маЇ своЇ ≥ндив≥дуальне обличч¤, ¤ке й визначаЇ њњ конкурентн≥ переваги над ≥ншими, що в свою чергу спри¤Ї сусп≥льному авторитету школи, залученню до нењ вчител≥в, учн≥в, батьк≥в.

—аме сьогодн≥, ¤кщо хочемо побудувати школу третього тис¤чол≥тт¤, њњ житт¤ ≥ побут потребують оновленн¤, а методика навчанн¤ вихованн¤ Ч зв≥льненн¤ в≥д засм≥ченост≥ ≥ формал≥зму. ј це залежить в≥д ”чител¤, в≥д його небайдужоњ громад¤нськоњ позиц≥њ. ¬одночас учитель нав≥ть найвищого профес≥йного р≥вн¤ один ос¤гти пом≥тних результат≥в Ї завжди зможе. ƒл¤ цього потр≥бен колектив однодумц≥в, колектив, ¤кий би гор≥в полум'¤м жадоби до знань. —формувати такий колектив може кер≥вник, про ¤кого б учасники навчально-виховного процесу сказали: Ђ÷е той кер≥вник, ¤кого ми давно чекалиї.

ўо ж входить до ≥м≥джу педагога? ¬ образ≥ конкретного учител¤ поЇднуютьс¤ ≥ндив≥дуальний, профес≥йний та в≥ковий ≥м≥дж≥. ќточуюч≥ винос¤ть своњ судженн¤ ¤к про особист≥сн≥, в≥ков≥, статев≥, так ≥ про суто профес≥йн≥ ¤кост≥ педагога. ≤м≥дж учител¤ м≥стить так≥ компоненти, ¤к ≥ндив≥дуальн≥ та особист≥ ¤кост≥, комун≥кативн≥ особливост≥ профес≥йноњ д≥¤льност≥ та повед≥нки.

«г≥дно сучасних досл≥джень, важливу роль у формуванн≥ ≥м≥джу вчител¤ в≥д≥грають стильов≥ особливост≥ педагог≥чноњ д≥¤льност≥, ¤к≥ вид≥л¤ютьс¤ на основ≥ особистих рис.

—учасному ≥м≥джу вчител¤ маЇ в≥дпов≥дати еталон найвищого р≥вн¤ педагог≥чноњ культури.

”чител¤ з високим ≥м≥джем (а отже, в≥дпов≥дним р≥внем педагог≥чноњ культури) характеризують наступн≥ позиц≥њ [9]:

- маЇ особист≥сн≥ смисли загальнолюдськоњ спр¤мованост≥, сам Ї ≥ндив≥дуальн≥стю в розум≥нн≥ "не ст≥льки залучен≥сть ≥ндив≥да до системи сусп≥льних в≥дносин, ск≥льки його вид≥лен≥сть";

- любить д≥тей, захищаЇ њх права та ≥нтереси, п≥клуЇтьс¤ про њхнЇ здоров'¤ та самопочутт¤, ви¤вл¤Ї доброту й повагу до кожного школ¤ра незалежно в≥д усп≥х≥в у навчанн≥, в≥дпов≥дально ставитьс¤ до своњх виховних функц≥й, маЇ авторитет у д≥тей ≥ батьк≥в;

- кожну дитину вважаЇ неповторною, з≥ своњм ун≥кальним смислом житт¤, тому не "формуЇ" чи "впливаЇ", а сп≥впрацюЇ й фасил≥туЇ, веде д≥алог;

- нац≥лений на розвиток особистост≥ дитини, њњ активн≥сть ≥ здатн≥сть до зм≥н;

- розум≥Ї психолог≥ю школ¤ра, застосовуЇ педагог≥чно .виправдан≥ вимоги до орган≥зац≥њ навчанн¤ та вихованн¤, вм≥Ї анал≥зувати осв≥тню ситуац≥ю, причини неадекватноњ повед≥нки д≥тей, здатний приймати обірунтован≥ р≥шенн¤, передбачати њх соц≥альн≥ насл≥дки;

- ц≥кавитьс¤ психолого-педагог≥чними науками, волод≥Ї глибокими та р≥зноб≥чними знанн¤ми з предмета викладанн¤, вм≥Ї самост≥йно добирати й виробл¤ти ориг≥нальн≥ технолог≥њ та ≥ндив≥дуальн≥ програми навчанн¤, викликаЇ в учн≥в ≥нтерес до навчанн¤, домагаЇтьс¤ позитивних результат≥в у навчанн≥ й розвитку д≥тей;

- здатний вийти за меж≥ повс¤кденноњ практики, побачити свою працю в ц≥лому ≥ зробити њњ предметом практичного перетворенн¤, розгл¤даЇ будь-¤к≥ труднощ≥ ¤к стимул дл¤ подальшого розвитку;

- творчо п≥дходить до навчанн¤ та вихованн¤, маЇ ≥ндив≥дуальний педагог≥чний почерк, удосконалюЇ систему власноњ (дидактичноњ, виховноњ, методичноњ) д≥¤льност≥, маЇ авторськ≥ методичн≥ розробки, бере участь в ≥нновац≥йн≥й або науково-досл≥дн≥й, робот≥; пост≥йно експериментуЇ, створюЇ нов≥ зразки педагог≥чноњ практики, надаЇ методичну допомогу колегам у засвоЇнн≥ нововведень;

- св≥й предмет викладаЇ творчо, з ентуз≥азмом;

- маЇ ун≥кальну комб≥нац≥ю особист≥сних ¤костей та позитивну Ђя-концепц≥юї;

- здатний до надзвичайноњ реал≥зац≥њ свого творчого потенц≥алу та створенн¤ житт¤ "заради блага вс≥х", ≥стинною педагог≥чною творч≥стю вважаЇ не лише нов≥ авторськ≥ напр¤мки роботи, творенн¤ педагог≥чноњ культури, а реальне творенн¤ особистоњ культури учн¤;

- у вс≥х ситуац≥¤х педагог≥чноњ взаЇмод≥њ про¤вл¤Ї високу культуру повед≥нки, здатний до морально-вольовоњ саморегул¤ц≥њ, займаЇтьс¤ профес≥йною самоосв≥тою та самовихованн¤м, Ї вз≥рцем культурноњ людини.

Ќайд≥Їв≥шим фактором зм≥цненн¤ ≥м≥джу вчител¤ Ї його залученн¤ до педагог≥чноњ творчост≥, ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥, досл≥дницького пошуку.

¬изначальною дл¤ формуванн¤ сучасного ≥м≥джу вчител¤ Ї гуманна педагог≥чна позиц≥¤, ¤ка поЇднуЇтьс¤ з творчим ставленн¤м до осв≥тньоњ д≥¤льност≥. ” ≥м≥дж≥ вчител¤ поЇднуЇтьс¤ ставленн¤ учн≥в до своњх викладач≥в, ступ≥нь емоц≥йного контакту, у¤вленн¤ про хорошого та поганого вчител¤ та ≥н., що, врешт≥-решт, визначаЇ ≥нтерес до навчанн¤ та ставленн¤ до осв≥ти в ц≥лому.

«вТ¤зки з громадськ≥стю

” св≥тов≥й практиц≥ маркетингу терм≥н Ђзв'¤зки з громадськ≥стюї тлумачитьс¤ ¤к налагодженн¤ в≥дносин з р≥зними контактними аудитор≥¤ми за допомогою створенн¤ виг≥дноњ дл¤ компан≥њ репутац≥њ, позитивного ≥м≥джу, з одного боку, ≥ л≥кв≥дац≥њ небажаних чуток, пл≥ток ≥ д≥й або запоб≥ганн¤ њм Ч з ≥ншого [1; 2].

ƒо головних ≥нструмент≥в зд≥йсненн¤ зв'¤зк≥в з громадськ≥стю належать:

  • контакти з пресою;
  • створенн¤ репутац≥њ товару чи послуги (у нашому випадку Ч репутац≥њ осв≥тнього продукту);
  • зустр≥ч≥ персоналу з≥ споживачами ≥ консультуванн¤.

«в'¤зки з громадськ≥стю Ї могутн≥м ≥нструментом реал≥зац≥њ маркетинговоњ пол≥тики п≥дприЇмства.

ћи маЇмо в≥дразу визначити в≥дм≥нн≥сть м≥ж зв'¤зками з громадськ≥стю ≥ рекламною д≥¤льн≥стю. ћета реклами пол¤гаЇ в тому, щоб представники т≥Їњ чи ≥ншоњ адресноњ групи вибрали саме цю, а не ≥ншу школу. ќсновна ж функц≥¤ зв'¤зк≥в ≥з громадськ≥стю Ч показати, ¤к≥ ц≥л≥ й завданн¤ визначаЇ дл¤ себе школа, домогтис¤ њх визнанн¤, розум≥нн¤ ≥ схваленн¤ сусп≥льством.

¬ умовах конкуренц≥њ за допомогою добре налагоджених зв'¤зк≥в ≥з громадськ≥стю школ≥ вдаЇтьс¤ виграти Ђбитву за учн≥вї. ¬играЇ та школа, що займаЇ активну позиц≥ю, що завжди в курс≥ вимог, ¤к≥ висуваЇ до нењ соц≥ум ≥, конкретн≥ше, обран≥ адресн≥ групи. ¬ажливо не т≥льки ≥нформувати про д≥¤льн≥сть школи, але й одержувати зворотну ≥нформац≥ю.

ƒинам≥ка зв'¤зк≥в школи з громадськ≥стю базуЇтьс¤ на таких основних принципах:

  1. Ќеобх≥дно адаптувати д≥¤льн≥сть школи до розвитку соц≥альних процес≥в. ≤нтереси ≥ побажанн¤ соц≥уму щодо школи пост≥йно зм≥нюютьс¤. ѕерсонал школи повинен ум≥ти ви¤вл¤ти й анал≥зувати зм≥ну потреб. Ќайб≥льш ≥стотн≥ зм≥ни позначаютьс¤ на осв≥тн≥й активност≥ школи.
  2. —л≥д спри¤ти соц≥альному визнанню шк≥льноњ пол≥тики. Ўкола, що втрачаЇ п≥дтримку соц≥уму, опин¤Їтьс¤ в ≥зол¤ц≥њ, що знижуЇ њњ конкурентоспроможн≥сть. Ўкола маЇ домагатис¤ лоб≥юванн¤ своњх ≥нтерес≥в в органах влади, а не потурати р≥зноман≥тним, найчаст≥ше суперечливим, вимогам з боку сусп≥льства.
  3. ѕотр≥бно пол≥пшувати ≥м≥дж школи. ≤м≥дж, чи образ школи Ч це баченн¤ њњ сут≥ оточенн¤м. ќбраз складаЇтьс¤ з комплексу вражень ≥ оч≥кувань. ” сам≥й школ≥ необх≥дно визначити, ¤кий образ вона хоче створити, а пот≥м оц≥нити, наск≥льки бажаний образ зб≥гаЇтьс¤ з д≥йсним. ѕ≥сл¤ цього необх≥дно зд≥йснювати коригуванн¤, використовуючи маркетингов≥ прийоми.
  4. —л≥д спри¤ти встановленню комун≥кац≥й м≥ж школою та адресними групами.  омун≥кац≥¤ Ч це процес отриманн¤, передач≥ й перетворенн¤ ≥нформац≥њ р≥зними суб'Їктами. Ўкола ¤к джерело ≥нформац≥њ зац≥кавлена в

адекватн≥й реакц≥њ рецип≥Їнт≥в (одержувач≥в ≥нформац≥њ).

ўо ж необх≥дно дл¤ плануванн¤ зв'¤зк≥в ≥з громадськ≥стю?

ѕо-перше, важливо знати про ситуац≥ю в соц≥ум≥, про умови, необх≥дн≥ дл¤ виробленн¤ комун≥кац≥йноњ пол≥тики.

ѕо-друге, потр≥бно з'¤сувати, з ким школа хоче п≥дтримувати зв'¤зки ≥ з ¤кими конкретно соц≥альними групами прагне працювати.

ѕо-третЇ, сл≥д визначити ц≥л≥ й завданн¤ комун≥кац≥йноњ пол≥тики.

ѕо-четверте, необх≥дно конкретизувати, ¤ку ≥нформац≥ю ¤к≥й груп≥ рецип≥Їнт≥в школа збираЇтьс¤ передати.

ѕо-п'¤те, важливо визначити арсенал ≥нструмент≥в, ¤кими буде користуватис¤ школа дл¤ роботи в сфер≥ комун≥кац≥њ.

ѕо-шосте, варто скласти й реал≥зувати конкретний план комун≥кац≥њ.

ѕо-сьоме, потр≥бно з'¤сувати, наск≥льки ефективний розроблений план ≥ в раз≥ потреби в≥дкоригувати його.

ќтримана ≥нформац≥¤ даЇ змогу визначити, ¤ким Ї нин≥шн≥й ≥м≥дж школи в очах обраних адресних груп, а також зрозум≥ти, наск≥льки бажаний образ в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д реального. Ўкола вже сформулювала м≥с≥ю, а в≥дпов≥дно до нењ Ч стратег≥чн≥ й тактичн≥ осв≥тн≥ завданн¤. ¬и вже знаЇте, чим мотивувавс¤ виб≥р кл≥Їнтом саме вашоњ школи. ¬и в≥дсл≥дковуЇте рекламу ≥ знаЇте, ¤к≥ саме джерела ≥нформац≥њ використовуЇ кл≥Їнт. ¬и знаЇте, у чому пол¤гають сильн≥ й слабк≥ сторони ваших конкурент≥в. ¬и проанал≥зували попередн≥й досв≥д ≥ виправили допущен≥ помилки. ¬ами розроблений план необх≥дних адм≥н≥стративних, кадрових, матер≥ально-техн≥чних та ≥нших удосконалень.

“епер сл≥д скласти письмовий опис нин≥шнього стану справ, чим завершуЇтьс¤ фаза ор≥Їнтац≥њ. ƒал≥ потр≥бно визначити внутр≥шн≥ й зовн≥шн≥ релевантн≥ (контактн≥) групи, тобто т≥ групи, на ¤к≥ буде спр¤мована д≥¤льн≥сть школи щодо зв'¤зк≥в ≥з громадськ≥стю.

Ќазв≥ть послуги, ¤к≥ ваша школа може надати населенню. Ќехай ваш≥ в≥дпов≥д≥ доповнюють одна одну. «аповн≥ть в≥дпов≥дну таблицю в маркетинг-план≥. ѕри цьому розташовуйте послуги в пор¤дку зниженн¤ р≥вн¤ њх соц≥альноњ значущост≥, важливост≥ дл¤ кл≥Їнта.

“аким чином, ви визначили перел≥к тих послуг, ¤к≥ може запропонувати ваш навчальний заклад, ¤к на¤вних, так ≥ потенц≥йних. ÷е ≥ Ї реал≥зований школою осв≥тн≥й продукт.

«авданн¤ другого етапу роботи Ч визначити ступ≥нь в≥дпов≥дност≥ вироблених послуг вимогам ваших кл≥Їнт≥в, тобто визначити ступ≥нь ¤кост≥ осв≥тнього продукту. ѕри цьому необх≥дно пам'¤тати, що ¤к≥сть Ч пон¤тт¤ суб'Їктивне ≥ багато в чому залежить в≥д перцепц≥њ, тобто сприйн¤тт¤ кл≥Їнта. „асом реально ¤к≥сна послуга викликаЇ в замовника негативн≥ емоц≥њ ≥ навпаки. —к≥льки людей, ст≥льки й думок. „им б≥льше у школ≥ учн≥в ≥ чим ширший Ї спектр наданих школою послуг, тим б≥льше з ними пов'¤зано питань ≥ проблем.

—л≥д зрозум≥ти, чого оч≥куЇ кл≥Їнт в≥д школи, ¤ке в≥н маЇ у¤вленн¤ про ¤к≥сний осв≥тн≥й продукт, ≥ дал≥ будувати д≥¤льн≥сть навчального закладу з урахуванн¤м отриманих даних.

« позиц≥й осв≥тнього маркетингу кер≥вник сучасноњ школи може д≥¤ти за такими напр¤мами:

  • вивчати ринок, динам≥ку споживчого попиту;
  • враховувати вимоги ринку в орган≥зац≥њ педагог≥чного процесу;
  • впливати на ринок за допомогою педагог≥чних ≥ управл≥нських засоб≥в;
  • заохочувати педагог≥чних прац≥вник≥в до творчого розв'¤занн¤ проблеми п≥двищенн¤ ¤кост≥ осв≥ти;
  • ур≥зноман≥тнювати форми та види осв≥тн≥х послуг;
  • спри¤ти п≥двищенню профес≥онал≥зму педагог≥в;
  • забезпечувати своЇчасне наданн¤ нових осв≥тн≥х послуг, уникати зап≥зненн¤ у виход≥ на ринок;
  • сегментувати ринок в≥дпов≥дно до р≥зних груп споживач≥в, р≥зних запит≥в тощо; намагатис¤ точно визначати ту групу споживач≥в, ¤к≥й сл≥д пропонувати ту чи ≥ншу осв≥тню послугу;
  • забезпечувати переваги свого навчального закладу в умовах конкуренц≥њ шл¤хом наданн¤ осв≥тн≥х послуг у б≥льшому обс¤з≥ та кращоњ ¤кост≥;
  • ор≥Їнтувати стратег≥ю маркетингу на перспективу.

ќтже, зробимо висновки.

ќсв≥тн≥й маркетинг потр≥бен споживачам осв≥тн≥х послуг Ч учн¤м ≥ батькам Ч дл¤ того, щоб:

  • розширити можливост≥ задоволенн¤ духовних, соц≥альних, особистих потреб;
  • отримати ¤к≥сн≥ осв≥тн≥ послуги, нов≥ знанн¤ понад ≥снуючий стандарт;
  • св≥домо зд≥йснити виб≥р навчального закладу.

ќсв≥тн≥й маркетинг потр≥бен учител¤м, педагогам дл¤ того, щоб:

  • використати ширш≥ можливост≥ дл¤ самореал≥зац≥њ;
  • дос¤гати вищого результату в робот≥;
  • мати можлив≥сть отримувати додаткову зароб≥тну плату.

ќсв≥тн≥й маркетинг потр≥бен кер≥вникам навчальних заклад≥в дл¤ того, щоб:

  • визначити нову стратег≥ю управл≥нн¤ школою в умовах ринкових в≥дносин;
  • забезпечити спри¤тлив≥ умови дл¤ розвитку педагог≥чноњ системи школи;
  • ефективн≥ше управл¤ти матер≥альними, ф≥нансовими та людськими ресурсами.

ќтже, ринков≥ в≥дносини суттЇво впливають на житт¤ сучасноњ школи. ”правл≥нн¤ загальноосв≥тн≥ми навчальними закладами буде ефективн≥шим за умови використанн¤ кер≥вниками законом≥рностей ≥ технолог≥й менеджменту й маркетингу.

ќстанн≥ми роками багато говор¤ть ≥ пишуть про те, ¤к представити ун≥кальн≥сть учбового закладу, особливост≥ його життЇд≥¤льност≥. „астково це розв'¤зуЇтьс¤ через розробку ≥ документальне оформленн¤ концепц≥й осв≥тньоњ установи, осв≥тн≥х програм ≥ програм розвитку школи. ѕроте вони, на нашу думку, необх≥дна, але не достатн¤ умова формуванн¤ зовн≥шнього ≥нформац≥йного пол¤ школи ¤к в≥дкритоњ соц≥ально-педагог≥чноњ системи дл¤ потенц≥йних замовник≥в ≥ споживач≥в осв≥тн≥х послуг. ” зв'¤зку з цим з'¤вл¤Їтьс¤ необх≥дн≥сть розробки ориг≥нальних ≥нформац≥йних документ≥в дл¤ кожного осв≥тнього учбового закладу.

ѕрикладом под≥бного роду матер≥ал≥в можуть стати рекламн≥ проспекти, ≥нформац≥йн≥ бюлетен≥, лист≥вки, ≥нформац≥йн≥ листи, буклети, що розкривають особливост≥ напр¤м≥в осв≥тньоњ практики учбового закладу, атрибутивн≥ ≥м≥джев≥ характеристики школи: логотипи, гасла, дев≥зи, пол≥граф≥чн≥ константи, друкарська продукц≥¤, шк≥льна форма ≥ т.д. ѕод≥бн≥ документи ≥ атрибути можуть досить повно ≥ в той же час доступно розкривати особливост≥ д≥¤льност≥ осв≥тн≥х установ, њх суть ≥ специф≥ку, переваги впроваджуваних ≥ використовуваних новац≥й, традиц≥њ, культуру осв≥тньоњ установи, повинн≥ бути доступними, зрозум≥лими, в≥дображати позитивн≥ зм≥ни в шк≥льному житт≥, демонструвати дос¤гненн¤ школи, одержан≥ в процес≥ зм≥н.

ѕри розробц≥ презентац≥йних матер≥ал≥в, внутр≥шньошк≥льних програм по створенню ≥м≥джу осв≥тньоњ установи важливо ч≥тко визначити њх ц≥льове призначенн¤: дл¤ кого розробл¤ютьс¤ ц≥ документи, чи Ї вони частиною загальношк≥льного плану, виступають ¤к одна з форм плануванн¤, чи нос¤ть зовн≥шн≥й ≥нформац≥йний характер, на ¤ку групу ос≥б розрахован≥.

—писок л≥тератури

  1. Ѕиков ≤., —орочан “. ћаркетинг та звТ¤зки з громадськ≥стю // ƒиректор школи.Ч 2004.Чє 45 (333).Ч—. 2-7
  2. Ѕиков ≤., —орочан “. ћаркетинг та звТ¤зки з громадськ≥стю // ƒиректор школи.Ч 2005.Чє 2 (338).Ч—. 8-11
  3. √урь¤нова ћ. –езервы модернизации сельской малочисленной школы // Ќародное образование.Ч2004.Чє 8.Ч—.67-76
  4. ∆уравлев ƒ. »мидж учител¤Чнеобходимость или дань моде? // Ќародное образование.Ч2003.Чє7.Ч—. 213-218
  5. «оц ¬. Ўкола модульного типу ¤к демократична форма орган≥зац≥њ навчанн¤ // –≥дна школа.Ч1996.Чє10.Ч—.25-28
  6. «уЇвська ≤.  ритер≥њ ефективност≥ позитивного ≥м≥джу школи // ƒиректор школи.Ч2006.Чє2 (386).Ч—.10-13
  7.  апустеринська “. ƒо проблеми формуванн¤ динам≥чного л≥дераЧкер≥вника сучасного осв≥тнього закладу // ≤м≥дж сучасного педагога.Ч2004.Чє10.Ч—.5-8
  8.  овалева ». »мидж руководител¤ школы // ≤м≥дж сучасного педагога.Ч2002.Чє2.Ч—.10-12
  9. Ћаврук ¬. ”чителем школа стоњть // ƒиректор школи.Ч 2006.Чє 9 (393).Ч—. 3-15
  10. Ћитвинов ». ’ороший директор Ч хороша¤ школа // ѕерсонал.Ч1998.Чє4.Ч—.86-89
  11. ћировска¤ ј. √осударственна¤ гимнази¤ или частна¤ школа? // Ќовое врем¤.Ч2000.Чє7.Ч—.26-27
  12. —оломенко Ћ. ¬ековые традиции гимназии // Ќародное образование.Ч2003.Чє9.Ч—.125-127
  13. —трельн≥ков ¬.ё. ѕедагог≥чна культураЧоснова ≥м≥джу сучасного педагога // ≤м≥дж сучасного педагога.Ч2006.Чє8.Ч—.6-8
  14. ѕискунов ћ.—. »мидж образовательного учреждени¤: структура и механизмы формировани¤ // ћониторинг и стандарты в образовании. 1999.є 5. —. 45-51.
  15. ѕочепцов √.√. ѕрофесси¤: имиджмейкер.Ч  ., 1988.
  16. —трукова ≤. Ќовий тип кер≥вника школи на етап≥ зм≥н // ”правл≥нн¤ школою.Ч2006.Чє2(122).Ч—.24-27
  17. —ушко —. —учасна модель управл≥нн¤ г≥мназ≥Їю // ƒиректор школи, л≥цею, г≥мназ≥њ.Ч2003.Чє3.Ч—.85-100

Ќазад в раздел

Ќа главную

Используются технологии uCoz